حمل‌ونقل از خط آهن افغانستان-ازبیکستان متوقف شد
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

توقف فعالیت خط آهن افغانستان-ازبیکستان؛ ذخایر نفتی حیرتان در حال کاهش است

در پی توقف صادرات و واردات از طریق خط آهن حیرتان، نگرانی‌ها از کاهش ذخایر نفتی در این بندر تجارتی و بلند رفتن بهای مواد نفتی به میان آمده است.

اتحادیه مواد نفتی در شمال کشور بر بازگشایی دوباره‌ی خط آهن بندر حیرتان تأکید کرده و می‌گوید خطر کاهش ذخایر مواد نفتی و افزایش بهای آن در بازار وجود دارد.

عبدالمومن ضیایی، رییس این اتحادیه می‌گوید در صورتی که روند واردات به حالت عادی برنگردد، بهای مواد نفتی به‌ویژه گاز مایع افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

او می‌گوید: «تقاضای گاز مایع زیاد است. اگر خط باز نشود نرخ مواد نفتی بلند می‌رود و مردم بیچاره باید توان آن را پرداخت کنند.»

در همین حال برخی دیگر از واردکنندگان گاز مایع و تیل از بندر تجارتی حیرتان می‌گویند که با بسته‌شدن خط آهن، تأمین نفت بازار با موتر دشوار خواهد بود.

آنان می‌گویند که واردات از طریق موتر تنها می‌تواند نیازمندی‌های مردم بلخ را فراهم سازد.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که به‌دلیل مشکلات در قرارداد میان ازبیکستان و افغانستان، واردات از خط آهن حیرتان متوقف شده است.

اداره‌ی خط آهن افغانستان که تحت کنترل طالبان است، می‌گوید که قرار است روز چهارشنبه هفته‌ی جاری هیأتی برای امضای تفاهم‌نامه به منظوری از سرگیری فعالیت‌های خط ‌آهن حیرتان به ازبیکستان برود.