رد گزارش سیگار توسط طالبان؛ «به محموله‌های بشردوستانه معافیت گمرکی داده شده است»

وزارت مالیه‌ی حکومت سرپرست طالبان گزارش اخیر جان سپکو، سربازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در مورد عواید این گروه از کمک‌های بشردوستانه را رد کرده و معلومات آن‌را «غیرحقیقی» خوانده است.

این وزارت امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دلو) در اعلامیه‌ای گفته است که در طول ۱۵ ماه گذشته به تمام نهادها و انجوهای (NGOs) خارجی که در زمینه‌ی کمک‌های بشردوستانه فعالیت می‌کنند، در گمرکات کشور معافیت گمرکی داده است.

در این اعلامیه آمده است که تعداد محموله‌های کمک‌های بشردوستانه که در ۱۵ ماه گذشته معافیت گمرکی دریافت کرده‌اند، به ۴۱ هزار و ۳۶ محموله می‌رسد. طبق این اعلامیه، وزن مجموعی این محموله‌ها یک‌میلیون و ۶۱ هزار و ۵۶۰ تُن و ارزش گمرکی آن ۱۶۴ میلیارد افغانی بوده است.

وزارت مالیه‌ی طالبان گفته است که با معافیت این مقدار محموله‌ی کمک‌های بشردوستانه، ۲۳.۳ میلیارد افغانی عواید خود را از دست داده است.

این درحالی است که جان سپکو، سربازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) چندی پیش به کانگرس ایالات متحده گزارش داد که رژیم طالبان با تحمیل «مجوز»، «مالیات» و «هزینه‌های اداری» به‌عنوان شرط فعالیت در افغانستان بر سازمان‌های غیردولتی و کارمندان آن‌ها، از کمک‌های بشردوستانه عواید به‌دست می‌آورند.

در اعلامیه‌ی وزارت مالیه‌ی طالبان اما آمده است که برای نهادهای خارجی مستقر در افغانستان در زمینه‌ی فعالیت‌های بشردوستانه تسهیلات مالیاتی قابل ملاحظه ایجاد شده و این گروه بر تعهدات خود به نهادهای یادشده در بخش انتقال و «توزیع عادلانه کمک‌های بشردوستانه» پایبند است.