اسماعیل مشعل

دیدبان حقوق بشر خواستار رهایی اسماعیل مشعل از بند طالبان شد

دیدبان حقوق بشر خواستار رهایی اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه از بند طالبان شده و از این گروه خواسته است که هر گونه اتهام علیه مشعل را کنار بگذارد.

این سازمان همچنین از طالبان خواسته است که به کارزار سرکوب خود علیه مشارکت زنان و دختران در زندگی عمومی نیز پایان بدهند.

در بیانیه‌ی دیدبان حقوق بشر آمده است که طالبان همواره اعتراضات مسالمت‌آمیز زنان را ساکت کرده‌اند و بازداشت مشعل نشان می‌دهد که عدم تمایل طالبان به تحمل مخالفت‌ها به زنان محدود نمی‌شود.

به نقل از بیانیه‌ی دیدبان حقوق بشر، طالبان مخالفت کسانی را که در افغانستان، آرزوی برابری و احترام به حقوق افراد را در سر دارند، نیز برنمی‌تابند.

اسماعیل مشعل یکی از استادان دانشگاه است که به ممنوعیت آموزشی زنان اعتراض دارد. او چندی پیش در یک برنامه‌ی زنده تلویزیونی اسناد تحصیلی‌اش را پاره کرد. او در آن زمان گفت در صورتی که «خواهر و مادرش نتوانند درس بخوانند»، او نیز اسناد تحصیلی‌اش را نیاز ندارد.

براساس معلومات دیدبان حقوق بشر، مشعل در اقدام بعدی دانشگاه خصوصی‌اش را مسدود کرد و با گرفتن یک کراچی چوبی به اهدای کتاب در خیابان‌های کابل پرداخت.

طالبان مشعل را روز پنج‌شنبه گذشته از کابل بازداشت کردند. شام همان روز عبدالحق حماد، رییس نظارت بر نشرات رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، مشعل را به «اقدامات تحریک‌آمیز» در برابر نظام این گروه متهم کرد.

با این حال، در بیانیه‌ی دیدبان حقوق بشر آمده است که برای طالبان هر شکلی از اعتراض مسالمت‌آمیز «اقدامی تحریک‌آمیز» به حساب می‌آید.