کار استحکام‌بخشی کناره‌های رود آمو برای جلوگیری از تخریبات در بلخ آغاز شد
عکس: ارسالی

کار استحکام‌بخشی کناره‌های رود آمو برای جلوگیری از تخریبات در بلخ آغاز شد

مسئولان محلی طالبان در ولایت بلخ می‌گویند که کار عملی استحکام‌بخشی کناره‌های رود آمو برای کنترل و پیش‌گیری از آسیب‌های برخاسته از آب‌خیزی‌ها در ساحه‌ی ولسوالی شورتپه‌ی این ولایت آغاز شده است.

ذبیح‌الله نورانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بلخ امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دلو) گفت که در مرحله ابتدایی این طرح عمرانی، دو میلیارد افغانی از بودجه‌ی وزارت انرژی و آب در نظر گرفته شده است.

مجیب‌الرحمان حقمل، معین وزارت انرژی و آب حکومت سرپرست طالبان در برنامه‌ای به همین مناسبت در بلخ گفت که کار استحکام‌سازی کناره‌های دریای آمو قرار است در چهار ولایت آسیب‌پذیر روی‌دست گرفته شود.

حقمل گفت: «به علت آب‌خیزی‌ها چهار ولایت کشور به‌شمول بدخشان، قندوز، بلخ و جوزجان بیشترین خسارات را داشته است، به همین دلیل مناطق آسیب‌پذیر آن را تحکیم‌سازی می‌کنیم.»

این درحالی است که در ماه جدی امسال یک هیأت ۲۲ نفر از وزارت‌های مختلف حکومت سرپرست طالبان برای بررسی خانواده‌های آسیب‌دیده به شمال کشور سفر کرده بود.

یافته‌های این هیأت نشان می‌داد که در سال‌های پسین روی آمو ده‌ها روستا و حدود ۲۵ کیلومتر از خاک کشور را بلعیده است. این هیأت همچنین گفته بود که پس از بررسی و جمع‌آوری دیدگاه آسیب‌دیدگان، کار استحکام‌بخشی کناره‌های رود آمو آغاز می‌شود.

آب‌خیز‌های رود آمو همه ساله خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی ده‌ها خانواده را در برخی از ولسوالی‌های تخار، قندوز، بلخ و جوزجان، تخریب می‌کند. اکنون، آغاز کار استحکام‌بخشی کناره‌های رود آمو با استقبال خانواده‌های آسیب‌دیده مواجه شده است.