مرتضی بهبودی

دیدبان حقوق بشر خواستار رهایی مرتضی بهبودی از بند طالبان شد

فرشته عباسی، پژوهشگر بخش افغانستان در دیدبان حقوق بشر خواستار رهایی فوری مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی-افغانستانی از بند طالبان شده است.

خانم عباسی امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ دلو) در توییتی نوشته است که بازداشت خودسرانه روزنامه‌نگاران غیرقانونی است و طالبان باید افراد خود را مورد پاسخ‌گویی قرار بدهند و اطمینان حاصل کنند که روزنامه‌نگاران آزادانه گزارش می‌دهند.

مرتضی بهبودی در پنجم جنوری امسال به‌منظور تهیه‌ی گزارش به افغانستان بازگشت و ۴۸ ساعت بعد (هفتم جنوری)، هنگامی که قصد داشت اعتبار مطبوعاتی خود را دریافت کند، بازداشت شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در تاریخ ۱۷ دلو در اعلامیه‌ای گفت که در ۱۵ جنوری، از تلفن همراه او به واحد کمک در سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) تماس گرفته شد؛ اما هیچ پیامی دریافت نشد و نمی‌توان فهمید که بهبودی بوده که تماس گرفته یا یکی از زندانبانان از تلفن او استفاده کرده است.

در اعلامیه‌ی این سازمان آمده بود که از آن زمان تا اکنون هیچ‌کس پاسخ‌گوی شماره‌ی او نبوده است.

این سازمان علاوه کرده است: «تنها چیزی که می‌دانیم این است که او پس از ۱۱ روز بازداشت در کابل، به‌دلیل عدم نشان دادن اعتبار، به زندان دیگری در کابل منتقل شد و گفته می‌شود که متهم به جاسوسی است.»

طبق معلومات سازمان گزارشگران بدون مرز، بهبودی در سن ۱۶ سالگی در افغانستان کار خود را به‌عنوان عکاس خبری آغاز کرد و وقتی ۲۱ ساله بود، به‌دلیل تهدید به فرانسه گریخت و در خانه‌ی روزنامه‌نگاران (Maison des Journalistes) در پاریس پناه گرفت.