اطلاعات روز

کاردار سفارت بریتانیا در پایان مأموریت خود: گفت‌وگو با طالبان راه پیش‌رو است

هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان همزمان با اعلام پایان مأموریت خود گفته است که موضع کشورش واضح است؛ این‌که پس از ۴۰ سال جنگ، خشونت بیشتر در افغانستان به نفع هیچ‌کس نیست.

او امروز (شنبه، ۲۲ دلو) در رشته‌توییتی نوشته است که بی‌ثباتی و درگیری‌های داخلی در افغانستان، منجر به یک بحران انسانی عمیق‌تر و احیای مجدد داعش خواهد شد.

شورتر تأکید کرده است که گفت‌و‌گو با طالبان راه پیش‌رو است.

این دیپلمات بریتانیایی افزوده است: «در سال گذشته با طالبان و جامعه‌ی افغانستان تعامل داشتم. برخی با این موافق نیستند، اما بدون گفت‌وگو نمی‌توانید پس از سال‌ها درگیری پیش‌رفت کنید. انزوای بیشتر به مردم افغانستان کمکی نخواهد کرد.»

شورتر اضافه کرده است که او در اصول و هنجارهای اساسی‌ای که دولت‌ها به‌عنوان اعضای مشروع جامعه‌ی بین‌المللی باید از آن پیروی کنند، پابند بوده و همچنین در برابر نقض اصول اساسی و مشترک بین‌المللی، محکم ایستاده است.

او در ادامه به منع آموزش و کار دختران و زنان اشاره کرده و گفته است که این ممنوعیت آزادی‌‌های اساسی افغان‌ها را تضعیف می‌کند و برای رشد و ثبات بلندمدت افغانستان مضر است.

شورتر نوشته است احترام به حقوق زنان یک دیدگاه «غربی» نیست، بلکه هنجارهای بین‌المللی است.

او اضافه کرده است: «با نگاه به آینده، باید از گذشته درس بگیریم. این به این معنا است که گفت‌وگو را باز نگه‌داریم و در عین حال براصول خود مصمم بمانیم. این به معنای درک این است که ثبات برای افغانستان به مشارکت همه‌ی گروه‌ها در جامعه بستگی دارد.»

او در بخشی از اظهارات خود گفته است که بریتانیا و افغانستان، «خوب یا بد» تاریخ مشترک طولانی دارند و به‌گفته‌ی او، این بدان معنا است که مردم بریتانیا و افغانستان پیوندی واقعی دارند. شورتر علاوه کرده که تعهد بریتانیا به‌کار در جهت آینده‌ی با ثبات و مرفه برای افغانستان ثابت است.

شورتر افزوده است که اولویت بریتانیا حمایت نجات جان ۲۸ میلیون افغان نیازمند بوده است و این کشور از اپریل ۲۰۲۱ بیش از ۶۰۰ میلیون دالر به افغانستان کمک نموده است.

به‌گفته‌ی او، کمک اهداکنندگان از قحطی تمام‌عیار در زمستان سال گذشته در افغانستان جلوگیری کرد.