روز جهانی رادیو؛ خبرنگاران زن در قندهار: نشر صدای ما ممنوع است

همزمان با روز جهانی رادیو، کارمندان و مسئولان رادیوهای محلی ولایت قندهار از محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها انتقاد دارند.

آنان می‌گویند که نشرات نیمی از رادیوهای محلی قندهار به‌دلیل محدودیت و مشکلات اقتصادی متوقف شده است.

نیازمحمد فهیم، یکی از کارمندان رادیوی محلی «زور» که در حال حاضر نشرات آن متوقف است، می‌گوید که رسانه‌های شنیداری دیگر ارزش خود را از دست داده است و مردم از آن‌ها دور شده‌اند.

او گفت: «اکثر رسانه‌ها نمی‌توانند هزینه‌های مالی و حقوق کارمندان‌شان را پرداخت کنند. بسیاری از آن‌ها تعطیل شده‌اند و برخی دیگر با تهدید بسته‌شدن مواجه هستند… محدوديت‌های زياد هم سبب شده که رادیوها در اين ولايت بسته شوند.»

یکی از کارمندان زن رادیوی محلی «تبسم» می‌گوید که پس از روی کارآمدن طالبان، کارش را از دست داده و خانه‌نشین شده است.

او می‌گوید که امر به معروف و نهی از منکر طالبان پخش صدای مجری زن و مهمان زن را ممنوع کرده‌ است.

این تهیه‌کننده برنامه‌ی رادیویی می‌گوید: «دیگر جایی برای ما در رسانه‌ها نیست. شنوندگان زن اجازه‌ی تماس به برنامه‌ها را ندارند. صدای ما هم ممنوع است. زنان نمی‌توانند در رادیو و تلویزیون کار کنند.»

محمدیار مجروح، رییس اتحادیه خبرنگاران آزاد در ولایت قندهار می‌گوید که نشرات شش ایستگاه رادیویی محلی پس از روی‌ کارآمدن طالبان متوقف شده است.

مجروح گفت که وضعیت بد اقتصادی رسانه‌ها باعث شده که ده‌ها کارمند رسانه‌ای شغل شان را از دست بدهند.

وی افزود: «برای حمایت از رسانه‌ها، دولت طالبان باید یک صندوق اختصاص دهد تا کسانی که بیکار شده‌اند دوباره به‌کار گرفته شوند و رسانه‌های بسته فعالیت خود را از سر بگیرند.»

پیش از روی کارآمدن طالبان، ۱۳ ایستگاه رادیویی در قندهار فعالیت داشتند.

زاما، کليد، تبسم، څنګه، ملت ږغ، تعلیم‌الاسلام و تعلیم‌القرآن رادیوهایی هستند که در حال حاضر در قندهار فعالیت دارند.

علاوه بر این، رادیوهای زيور، روبنا، میرمن، وړانګه، سما و هيواد در سال گذشته و امسال پس از روی کار‌آمدن طالبان فعالیت شان را به‌دلايل مختلف متوقف کردند.

ریاست امر به معروف طالبان در قندهار پخش صدای زنان و موسیقی را ممنوع کرده‎‌‎ است. این ریاست حتا گفته است که در تیتراژ برنامه‌های رادیویی، از موزیک استفاده نشود.