اطلاعات روز

جمهوری‌خواهان مجلس امریکا: دولت بایدن درباره‌ی خروج از افغانستان اطلاعات ارائه کند

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان امریکا از دولت بایدن خواسته‌اند تا اطلاعاتی در مورد خروج آشفته‌ی این کشور از افغانستان منتشر کند.

به گزارش رسانه‌های امریکایی، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه خروج نظامی و دیپلماتیک دولت بایدن از افغانستان را فاجعه‌بار خوانده و در نامه‌هایی که به رهبری وزارت دفاع، امور خارجه، امنیت داخلی و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده ارسال شده، تمام اسناد، ارتباطات و اطلاعات را درخواست کرده‌اند.

جیمز کومر، رییس کمیته نظارت و پاسخ‌گویی مجلس نمایندگان امریکا نوشته است: «سربازان و زنان امریکایی جان‌شان را از دست دادند، امریکایی‌ها رها شدند، دلارهای مالیات‌دهندگان به حساب نمی‌آیند، طالبان به تجهیزات نظامی دسترسی پیدا کردند، پیشرفت زنان افغان از ریل خارج شده و اکنون کل منطقه تحت کنترل طالبان متخاصم است.»

او گفته است که مردم امریکا مستحق پاسخ هستند و مانع‌تراشی مداوم دولت بایدن در این تحقیقات غیرقابل قبول است.

کاخ سفید تا اکنون در این زمینه چیزی نگفته‌ است.

ایالات متحده عقب‌نشینی خود از افغانستان را در ۳۱ آگست ۲۰۲۱ تکمیل کرد. این خروج به درگیری دودهه‌ای پایان داد که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد.

با آغاز خروج نظامیان امریکایی و ناتو، پیشروی طالبان آغاز شد و سرانجام این گروه در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ کابل را تصرف کرد، در حالی‌که نظامیان امریکایی در میدان هوایی در تلاش تخلیه بودند.

دولت بایدن به‌دلیل خروج از افغانستان و فروپاشی دولت این کشور تحت فشار است.