توافق رییس جمهور و رییس اجرایی روی تقسیم 17 وزارت

اطلاعات روز: منابع نزدیک به رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرد که اشرف غنی و عبدالله روی تقسیم 17 وزارت به توافق رسیده‌اند. بر اساس معلومات این منابع، از میان 17 وزارت، نه وزارت آن به رییس جمهور و هشت وزارت دیگر به رییس اجرایی تعلق گرفته اند.

به نقل از طلوع نیوز، میاگل وثیق رییس دفتر روابط سیاسی و اجتماعی ریاست جمهوری گفت، پیش از برگزاری نشست لندن، شماری از چهره‌ها به عنوان نامزد وزیران اعلام می‌شوند. به گفته‌ی او، برخی از این چهره‌ها به حیث نامزد وزیران در نشست لندن اشتراک خواهند کرد.

او گفت: «می‌توانم بگویم که داکتر صاحبان درباره‌ی ۱۶ تا ۱۷ وزارت توافق کرده‌اند و این موضوع پیش از برگزاری نشست لندن اعلام می‌شود». وثیق علت تأخیر در تشکیل کابینه‌ی جدید را تمرکز برشایسته سالاری و گفت‌وگوهای زیاد در مورد وزارت‌های کلیدی از جمله وزارت امور خارجه، مالیه، دفاع و امور داخله عنوان کرد.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته مجلس در واکنش به تأخیر معرفی کابینه‌ی جدید اعلام کرد، مطابق قانون اساسی، مدت کاری وزیران و والیان سرپرست پایان یافته و بعد از این، آنان مشروعیت ندارند. آنان هشدار دادند، اگر حکومت جدید به زودی اعضای کابینه‌ی جدید را معرفی نکنند، سکوت نخواهند کرد.

در همین حال مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی رییس اجرایی می‌گوید که پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌ی تشکیل کابینه‌ی جدید صورت گرفته است. اما او بیشتر از این جزئیات نداد. برخی از اعضای مجلس و کارشناسان مسایل سیاسی می‌گویند که تشکیل کابینه‌ی جدید پیش از برگزرای نشست لندن، برای کشور مهم است.

میراحمد جوینده آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، درصورتی حکومت جدید پیش از نشست لندن کابینه‌ی جدید را اعلام نکند و شماری از سرپرست‌ها در این نشست اشتراک کنند، به ادامه‌ی کمک‌های جامعه جهانی به کشور زیان می‌رساند. قرار است نشست لندن در مورد افغانستان به تاریخ 13 و 14 ماه روان برگزار شود.

در این نشست سران افغانستان، پاکستان و لندن در بخش‌های مختلف، از جمله برقراری ثبات در کشور گفت‌و‌گو می‌کنند. در هفته‌ی گذشته هیلی ارشاد از اعضای تیم اشرف غنی، از توافق قسمی با عبدالله روی انتخاب نامزد‌وزیران خبر داد و گفت که در هفته روان یعنی پیش از نشست لندن، هفت نامزد‌وزیر برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند.

به گفته‌ی او، وزیران اقتصاد، تجارت، مالیه، داخله، دفاع، خارجه و ‌رییس ریاست امنیت ملی در هفته روان برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی می‌شوند. با این حال، یک منبع به طلوع نیوز گفت، براساس توافق، وزارت دفاع و وزارت خارجه به عبدالله و وزارت داخله و وزارت مالیه به اشرف غنی تعلق گرفته است.