نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان: سازمان ملل به وضعیت پناه‌جویان افغانستانی توجه کند

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در واکنش به مرگ ۱۸ پناه‌جوی افغانستانی در بلغاریا، خواستار توجه‌ی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و کمیساریای حقوق بشر این سازمان به وضعیت پناه‌جویان و پناهندگان افغانستان شده‌اند.

اجساد این ۱۸ پناه‌جو دو روز قبل در نزدیکی صوفیه، پایتخت بلغارستان در یک کامیون حامل چوب پیدا شده‌اند.

مقام‌های بلغارستان در مورد هویت پناه‌جویان ابراز نظری نکرده‌اند؛ اما رسانه‌های این کشور هویت این پناه‌جویان را افغانستانی گزارش داده‌اند. گفته می‌شود این افراد خفه شده و بر اثر گرسنگی جان باخته‌اند.

در اعلامیه‌ی نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان که امروز (یک‌شنبه، ۳۰ دلو) منتشر شده، آمده است که حادثه‌ی اخیر و «تراژدی‌های مشابه»، نشان‌دهنده‌ی خطرات و چالش‌ها در مقابل پناه‌جویان و پناهندگان افغانستان است.

این نمایندگی‌ها از حکومت بلغاریا تقاضا کرده تا تلاش‌های‌شان را در قسمت تحقیق و پیگیری این حادثه سرعت بخشیده و از بازماندگان قربانیان براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی محافظت کرده و برای‌شان پناهندگی فراهم نماید.

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان همچنین از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، کمیساریای عالی حقوق بشر (OHCHR) و نهادهای مرتبط این سازمان خواسته‌اند که به وضعیت اسفبار پناهندگان و پناه‌جویان افغانستان توجه خاص بکنند.

به‌تازگی گزارش شده است که شش مظنون در ارتباط با مرگ این ۱۸ پناه‌جو توسط پولیس بلغارستان بازداشت شده‌اند.

به‌گفته‌ی پولیس بلغارستان، یکی از افراد بازداشت‌شده قبلا به اتهام قاچاق انسان محکوم شده بود.