عفو بین‌الملل: وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت است

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که وضعیت حقوق بشر در افغانستان به سرعت رو به وخامت است و تجاوزات بی‌امان طالبان علیه حقوق بشر همچنان ادامه دارد.

او در بیانیه‌ای که دیروز (یک‌شنبه، ۱۴ حوت) منتشر شده، گفته است که شورای حقوق بشر سازمان ملل باید به «سوءاستفاده‌های» مداوم طالبان رسیدگی کند.

عفو بین‌الملل از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته است تا در راستای پایان دادن به مصونیت از مجازات طالبان و تضمین عدالت برای قربانیان نقض حقوق بشر اقدام کنند.

در بیانیه‌ی دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل آمده است که در ماه‌های اخیر، طالبان مدافعان حقوق زنان، دانشگاهیان و فعالان را غیرقانونی و خودسرانه بازداشت کرده‌اند.

به‌گفته‌ی او، بسیاری از این افراد به‌دلیل انتقاد علنی از سیاست‌های طالبان بازداشت شده‌اند.

عفو بین‌الملل از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است تا در اولین فرصت، یک مکانیسم تحقیقی مستقل در افغانستان را با تمرکز بر حفظ شواهد برای پیگیری عدالت بین‌المللی ایجاد کند.

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل گفته است: «وضعیت حقوق بشر در افغانستان به سرعت رو به وخامت است و تجاوزات بی‌امان طالبان هر روز ادامه دارد. اخیرا افرادی که علنا از قوانین سخت‌گیرانه‌ی طالبان انتقاد می‌کنند، بدون هیچ دلیلی دستگیر شده‌اند.»

او افزوده است که سرکوب زنان و دختران و کشتار هدفمند قوم هزاره نیز همچنان بدون کنترل ادامه دارد.

اگنس کالامار افزوده واضح است که طالبان مایل و قادر به تحقیق در مورد اقدامات اعضای خود که حقوق بشر مردم افغانستان را به‌شدت نقض می‌کند، نیستند.

او تأکید کرده است که ایجاد یک مأموریت حقیقت‌یاب با تمرکز بر جمع‌آوری و حفظ شواهد برای اطمینان از اجرای عدالت ضروری است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان هم دومین گزارش خود برای این شورا درباره‌ی وضعیت حقوق بشری در کشور را منتشر کرده و گفته است که در شش ماه آخر سال ۲۰۲۲ میلادی، وضعیت حقوق بشر وخیم‌تر شده است.

در این گزارش آمده است که موارد نقض سیستماتیک حقوق بشری زنان و دختران افزایش یافته و آزادی‌های بنیادین، از جمله حق برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و حق زندگی‌کردن و محافظت در برابر بدرفتاری، با گذشت هر روز بیشتر پامال شده است.