کمیته بین‌المللی مصونیت خبرنگاران: هدف قراردادن خبرنگاران «اقدام بزدلانه» است

کمیته بین‌المللی مصونیت خبرنگاران حمله بر تجمع خبرنگاران در یک مرکز فرهنگی در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ را محکوم کرده و خواستار تحقیقات فوری در این زمینه شده است.

این کمیته در اعلامیه‌ای که روز شنبه (۲۰ حوت) منتشر کرده، گفته است که هدف قراردادن خبرنگاران در جریان برنامه‌ای برای تقدیر و احترام به خبرنگاران، «اقدام نفرت‌انگیز و بزدلانه» است.

به‌گفته‌ی این کمیته، روزنامه‌نگاران شجاع افغانستان در شرایط بسیار چالش‌برانگیز گزارش‌دهی می‌کنند و طالبان باید هرچه سریع در این زمینه تحقیق و عاملان حمله را به دست عدالت بسپارند.

کمیته بین‌المللی مصونیت خبرنگاران تأکید کرده است که طالبان باید به مصونیت کسانی که خبرنگاران را هدف قرار می‌دهند، پایان دهند.

با این حال، این کمیته گفته است که افغانستان در فهرست جهانی مصونیت از مجازات کمیته بین‌المللی مصونیت خبرنگاران در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

این درحالی است که حوالی ساعت ۱۱:۰۰ پیش از ظهر امروز (شنبه، ۲۰ حوت) انفجاری در مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزارشریف رخ داد. نوعیت این انفجار مواد جاسازی‌شده از قبل گفته شده است.

طالبان آمار تلفات این انفجار را یک کشته و هشت زخمی اعلام کرده‌اند. منابع اما در صحبت با روزنامه اطلاعات روز کشته‌شدن دست‌کم سه نفر و زخمی‌شدن نزدیک به ۲۰ نفر را تأیید کرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان زخمی‌‍شدن ۱۶ خبرنگار را در این انفجار تأیید کرده و فهرست خبرنگاران زخمی را منتشر کرده است.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز این حمله را محکوم کرده و خواستار محافظت از خبرنگاران شده است.

مسئولیت این انفجار را تاکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.