عکس: ارسالی

خبرنگاران تخار: مسئولان طالبان به رسانه‌های خصوصی اطلاعات نمی‌دهند

همزمان با ۲۷ حوت، روز ملی خبرنگار در افغانستان، برخی از خبرنگاران رسانه‌های خصوصی در ولایت تخار از عدم دسترسی به اطلاعات و خودداری مسئولان محلی طالبان از دادن اطلاعات، شکایت دارند.

این خبرنگاران امروز (شنبه، ۲۷ حوت) گفتند که مسئولان محلی طالبان اطلاعات مورد نیاز را با رسانه‌های خصوصی شریک نمی‌کنند و همواره با خبرنگاران این رسانه‌ها رفتار خشونت‌آمیز دارند.

آن‌ها از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که قانون حق دسترسی به اطلاعات را که از سوی این گروه به رسمیت نیز شناخته شده است، عملی کرده و مانع رفتار خشونت‌آمیز مسئولان با خبرنگاران شود.

صدام بشاش، خبرنگار رادیو سلام‌وطندار در تخار گفت: «دسترسی به اطلاعات خیلی مشکل است‌. مسئولان ادارات دولتی به وقت اطلاعات را به خبرنگاران نمی‌دهند. ما به‌خاطر جمع‌آوری اطلاعات یک هفته یا ده روز پشت دروازه‌های مسؤلان می‌رویم، باز هم اطلاعات را در اختيار ما قرار نمی‌دهد.»

ابراهیم یکی دیگر از خبرنگاران محلی در تخار گفت‌: «مسؤلان محلی طالبان اطلاعات را شریک نمی‌کنند، مشکلات دسترسی به اطلاعات خیلی زیاد است. به خصوص ادارات امنیتی طالبان هیچ اطلاعات را شریک نمی‌کنند.»

به‌گفته‌ی ابراهیم، برخورد مسئولان محلی طالبان در تخار با خبرنگاران با خشونت همراه است. او از حکومت سرپرست این گروه خواست تا زمینه‌ی دسترسی خبرنگاران به اطلاعات را مطابق قانون دسترسی به اطلاعات مساعد کند.

از سوی هم، سمیع‌ خاوری، مسؤل کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان در تخار می‌گوید که مشکلات دسترسی به اطلاعات نسبت به شش ماه گذشته اندکی بهبود یافته است.

به‌گفته‌ی او، هنوز هم در برخی از ادارات محلی تخار این مشکل وجود دارد و کمیته مصونیت خبرنگاران برای حل آن از طریق روابط با ادارات تلاش می‌کند.

حکومت طالبان می‌گوید که قانون حق دسترسی به اطلاعات که در نظام جمهوریت نافذ شده بود، هنوز هم قابل اجرا است، اما خبرنگاران و رسانه‌ها می‌گویند که طالبان به این قانون پابندی ندارند.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ماه اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، محدودیت‌های گسترده‌ای را در برابر کار رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌اند.

براساس آمارهای مرکز خبرنگاران افغانستان، در این مدت بیش از نیمی از مجموع ۶۰۰ رسانه در افغانستان تعطیل شده و صدها خبرنگار بیکار و کشور را ترک کرده‌اند.

زنان خبرنگار بیشتر از خبرنگاران مرد از این وضعیت متأثر شده‌اند. منابع می‌گویند که در حال حاضر هیچ خبرنگار زن در ولایت تخار فعالیت ندارد.