UNHCR

کارشناسان سازمان ملل: طالبان فورا مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران باز کنند

کارشناسان سازمان ملل از جمله ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر این سازمان در یک بیانیه‌ی مشترک از طالبان خواسته‌اند که فورا مکاتب و دانشگاه‌‌ها را به‌روی دختران و زنان جوان در افغانستان باز کنند.

آنان در این بیانیه که امروز (دوشنبه، ۲۹ حوت) منتشر شده، گفته‌اند که به نظر می‌رسد برای دومین سال متوالی تحصیلی، دختران نوجوان در افغانستان از ادامه‌ی تحصیل منع خواهند شد.

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که طالبان هیچ توجیهی برای انکار حق تحصیل دختران ندارند.

در بیانیه‌ی این کارشناسان آمده است که افغانستان به‌عنوان یکی از کشورهای عضو معاهدات حقوق بشر سازمان ملل متحد، به‌ویژه کنوانسیون حقوق کودک و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، موظف است بدون تبعیض، به حق آموزش احترام بگذارد.

در بیانیه‌ی کارشناسان سازمان ملل آمده است که طالبان در دوران حکومت قبلی خود نیز آموزش دختران را ممنوع کرده بودند و در آن زمان هم می‌گفتند که این ممنوعیت موقتی است.

با این حال، به‌گفته‌ی کارشناسان سازمان ملل، در دوره‌ی اول طالبان ممنوعیت آموزش دختران برداشته نشد و تا زمانی که طالبان به وعده‌های خود مبنی بر بازگشایی مکاتب متوسطه و دانشگاه‌ها بلافاصله عمل نکنند، باید نتیجه گرفت که این گروه قصد انجام این کار را ندارد.

آنان هشدار داده‌اند که ادامه‌ی ممنوعیت تحصیل دختران پی‌آمدهای بدی در پی خواهد داشت.

در بیانیه‌ی کارشناسان سازمان ملل آمده است از زمانی که ممنوعیت تحصیل برای دختران اعمال شده، نرخ ازدواج و کار کودکان افزایش یافته است.

این کارشناسان در بخشی از بیانیه‌ی‌شان گفته‌اند در صورتی که این ممنوعیت لغو شود، آنان نگران کیفیت آموزشی‌ای که برای دختران و پسران زیر حاکمیت طالبان ارائه می‌شود نیز هستند.

به‌گفته‌ی کارشناسان، گزارش‌های نگران‌کننده از جایگزینی آموزگاران دینی با آموزگاران حرفه‌ای در مکاتب پسرانه وجود دارد.

آنان در ادامه‌ محرومیت دختران از تحصیل را به شدیدترین عبارات محکوم کرده و خواستار بازگشایی فوری کلیه مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل از طالبان خواسته‌اند که برای ارائه‌ی آموزش با کیفیت براساس استانداردهای بین‌المللی برای همه‌ی دختران و پسران تلاش کنند.

آنان خواستار حذف تمامی محدودیت‌ها برای کارمندان زن در بخش آموزش و پرورش نیز شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل از جامعه‌ی جهانی نیز خواسته‌اند که درخواست‌ها از طالبان برای بازگشایی تمام مکاتب و دانشگاه‌ها را تشدید کنند.

آنان از جهان خواسته‌اند که برای آموزش برابر و با کیفیت برای دختران و پسران در افغانستان بودجه در نظر بگیرند و جریان کمک‌های مالی از سیستم آموزشی این کشور را تسهیل کند.

قرار است که سال جدید تعلیمی آغاز شود. طالبان تا اکنون درباره‌ی آموزش دختران چیزی نگفته‌اند.