تجمع اعتراضی زنان بلخ
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

زنان معترض در بلخ بار دیگر خواستار لغو محدودیت‌های طالبان شدند

گروهی از زنان در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ بار دیگر در یک گردهمایی اعتراضی، خواستار لغو محدودیت‌های طالبان در برابر آموزش، تحصیل و کار زنان شدند.

این زنان امروز (چهارشنبه، ۲ حمل) نارضایتی‌شان را نسبت به ادامه‌ی محرومیت دختران از آموزش ابراز و طالبان را به داشتن تبعیض علیه زنان متهم کردند.

زنان معترض همچنین گفتند که فراگیری علم یکی از حقوق اساسی شهروندان است و طالبان نباید مانع این حق شوند.

آن‌ها از طالبان خواستند که در مورد تصامیم محدودکننده‌ی‌شان تجدید نظر کرده و زمینه‌ی آموزش و حضور معنادار زنان در جامعه را فراهم کنند.

یکی از این زنان معترض که خواست نامش در خبر ذکر نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت: «طالبان اگر واقعن از قرآن کریم و حضرت محمد پیروی می‌کنند، پس ما را از آموزش محروم نسازند.»

او بر سهم مشترک پسران و دختران در ترقی و پیشرفت کشور تأکید کرد و گفت: «برای بیرون‌رفت از بحران ناشی از جنگ‌های اخیر باید برای زنان هم اجازه‌ی کار و خدمت‌رسانی داده شود.»

برخی دیگر از این زنان معترض از شهروندان کشور خواستند که برای تحقق خواست‌های دختران و زنان مبنی بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران، با آن‌ها هم‌صدا شوند.

یکی از این زنان گفت: «از تمامی جوانان، زنان و شهروندان باسواد می‌خواهیم که با دادخواهی زنان یکجا شوند تا بتوانیم طالبان را قانع بسازیم.»

زنان معترض بلخی می‌گویند که آنان تا رسیدن به خواست‌شان که لغو محدودیت‌های طالبان در برابر آموزش و کار دختران و زنان هستند، به دادخواهی‌های‌شان ادامه خواهند داد.

بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران و زنان و لغو محدودیت در برابر کار زنان تنها خواست زنان و دختران بلخ نیست، بلکه زنان در سراسر کشور بارها برای این حق‌شان صدا بلند کرده‌اند.

در کنار زنان، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی نیز بارها از طالبان خواسته‌اند تا بگذارند دختران و زنان به مکاتب، دانشگاه‌ها و بازار کار برگردند، اما طالبان در برابر تمامی خواست‌ها مقاومت کرده‌اند.