مزار شریف، بلخ

شکایت از گران‌فروشی در ماه رمضان؛ طالبان ۸۰ دکان را در مزارشریف مسدود کردند

ساکنان شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ می‌گویند که با فرا رسیدن ماه رمضان، بهای برخی اقلام مواد اولیه به‌گونه‌ی بی‌پیشینه افزایش یافته است. همزمان با این، طالبان ۸۰ باب دکان را به علت گران‌فروشی در این شهر مسدود کرده‌اند.

برخی از باشندگان شهر مزارشریف امروز (پنج‌شنبه، ۱۰ حمل) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که در روزهای اخیر نرخ گوشت و سبزیجات بلند رفته و حکومت محلی طالبان باید جلوی گران‌فروشی را بگیرند.

آن‌ها گفتند که بهای یک کیلو گوشت گوسفند قبل از این ۴۲۰ افغانی بود، اما اکنون تا ۵۰۰ الی ۵۵۰ افغانی افزایش یافته است. همچنین بهای یک سیر پیاز نیز تا ۶۰۰ افغانی رسیده است.

نورالله یکی از باشندگان بلخ گفت که با گذشت هر روز میزان بیکاری و مشکلات اقتصادی گسترش پیدا کرده و توان خرید شهروندان نیز ضعیف می‌شود. او می‌گوید که طالبان باید بازار را کنترل کنند.

نور‌الله افزود: «در کشورهای اسلامی با رسیدن رمضان نرخ‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما در افغانستان برعکس بلند می‌رود. ما توان خریدن یک کیلو گوشت در بدل ۵۵۰ افغانی، یا یک سر پیاز را به ۶۰۰ افغانی نداریم به همین خاطر دو کیلو پیاز خریدم.»

اما مسئولان شهرداری طالبان در بلخ، می‌گویند که در کنار تعیین نرخ‌نامه، کمیسیونی را نیز برای نظارت از بازار و جلوگیری از گران فروشی ایجاد کرده‌اند.

عزیز‌الله عزیزی، عضو این کمیسیون گفت که در جریان هشت روز گذشته حدود ۸۰ نانوایی‌ و قصابی‌ را به علت تخلف از نرخ‌نامه‌ی تعیین‌شده، مُهرولاک کرده‌اند.

در عین حال، برخی از افرادی که دکان‌های‌شان از سوی شهرداری مسدود شده، با انتقاد از عملکرد طالبان، می‌گویند که بهای گوشت به‌دلیل بلندبودن نرخ کشتارگاه افزایش یافته است.

عباس یکی از قصابان در بلخ می‌گوید که در حال حاضر کشتارگاه‌های ساخته شده در این ولایت از یک رأس گوسفند از آن‌ها ۸۰۰ افغانی هزینه می‌گیرند و همین طور بهای کشتار یک رأس گوساله هم تا دوهزار افغانی رسیده است.