ساکنان تخار از کُندی روند رسیدگی به پرونده‌های حقوقی در دادگاه طالبان شکایت دارند
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

ساکنان تخار از کُندی روند رسیدگی به پرونده‌های حقوقی در دادگاه طالبان شکایت دارند

برخی از ساکنان ولایت تخار در شمال‌شرق کشور از روند طولانی رسیدگی به پرونده‌های قضایی در دادگاه‌های طالبان شکایت دارند.

این ساکنان تخار مدعی‌اند که از برخی از پرونده‌های حقوقی بیش از هفت ماه می‌گذرد، اما تاکنون هیچ جلسه‌ای درباره‌ی این پرونده‌ها در دادگاه‌های طالبان برگزار نشده است.

به‌گفته‌ی آن‌ها، مسئولان دادگاه استیناف طالبان در تخار به پرونده‌هایی که در این اداره ثبت شده، رسیدگی نکرده و ماه‌ها است که مردم سرگردان‌اند.

میوند (نام مستعار) یکی از ساکنان شهر تالقان گفت که به‌خاطر مطالبه‌ی حق میراث از برادرش به دادگاه طالبان مراجعه کرده، اما چهار ماه می‌شود که به پرونده‌اش رسیدگی نشده است.

او از مسئولان دادگاه طالبان در تخار خواست که هرچه زودتر به مشکلات و پرونده‌ی حقوقی‌اش رسیدگی کنند.

به‌گفته‌ی او، به پرونده‌های حقوقی در حکومت سابق زودتر رسیدگی می‌شد، اما در حکومت طالبان ماه‌ها بی‌سرنوشت می‌ماند و مسئولان این گروه استدلال را نیز نمی‌پذیرند.

عمران (نام مستعار) یکی دیگر از ساکنان تخار نیز می‌گوید که برای گرفتن حق میراث از کاکایش به دادگاه طالبان مراجعه کرده است.

او گفت: «این‌جا آمدیم در بخش حقوق ما را هر روز می‌دواند. کسی به گپ ما گوش نمی‌کند. سرگردان هستیم و تا هنوز به دوسیه‌ی ما رسیدگی نشده است.»

عمران از مسئولان دادگاه طالبان در تخار خواست تا به روند رسیدگی به پرونده‌های مردم سرعت داده و مشکلات‌شان را حل کنند.

در همین حال، محمدصابر حنفی، رییس دادگاه استیناف طالبان در تخار ادعاهای کُندی روند رسیدگی به پرونده‌های حقوقی را رد می‌کند.

او به روزنامه اطلاعات روز گفت که در جریان شش ماه اول سال گذشته به دوهزار و ۶۸۶ قضیه در دادگاه‌های شهر و ولسوالی‌های این ولایت رسیدگی شده است.

به‌گفته‌ی او، در این مدت به دوهزار و ۹۶۶ وثیقه نیز رسیدگی شده است.

او اما در مورد نیمه‌ی دوم سال گذشته چیزی نگفت.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، بارها به «رفتار فراقانونی» در زمینه‌ی اجرای عدالت در نهادهای عدلی و قضایی متهم شده‌اند.

اخیرا سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی گفته است که دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) دست‌کم ۲۳۷ اعدام فراقضایی را در بازه‌ی زمانی ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ جون ۲۰۲۲ ثبت کرده است.