عکس: ارسالی

درمان رایگان ۲۰۰ کودک توسط یک نهاد خیریه در قندوز

یک بنیاد خیریه در ولایت قندوز زمینه‌ی درمان رایگان ۲۰۰ کودکی را که با مشکلات لب چاک، کام چاک، سوختگی و پرده‌ی چشم مواجه بودند، فراهم کرده است.

مسئولان بنیاد خیریه سعادت می‌گویند که این کودکان در جریان چند ماه اخیر از چهار ولایت زون شمال‌شرق (قندوز، بدخشان، تخار و بغلان) به‌خاطر درمان ثبت نام کرده‌اند.

به‌گفته‌ی این مسئولان، روند درمان این کودکان امروز (شنبه، ۱۲ حمل) در همکاری با شفاخانه خصوصی سعادت رسما آغاز شده است. درمان این کودکان زیر نظر یک داکتر جراح که به تازگی از ترکیه به قندوز آمده است، انجام می‌شود.

نجیب‌الله ساحل، رییس صحت عامه‌ی طالبان در قندوز می‌گوید این بنياد خیریه سال گذشته نیز ۲۰۰ کودک را رایگان تداوی کرده بود.

عبدالغفار غیور، مختصص عملیات کودکان لب چاک و کام چاک در قندوز می‌گوید که استفاده‌ی خودسرانه مادران از ادویه در هنگام بارداری و نرسیدن فولیک اسید باعث می‌شود تا کودکان با لب‌ها و کام‌های چاک به دنیا بیایند.

سیدمحمد حکیمی، یکی از باشندگان ولسوالی بنگی تخار که به‌خاطر درمان کودک‌اش به قندوز آمده است، گفت که تمام اعضای خانواده از وضعیت کودک‌شان رنج می‌بردند، اما به‌دلیل فقر توانای درمان او را نداشتند.

این باشنده‌ی تخار گفت: «این دخترم لبش چاک دارد وقتی بیرون می‌رفت در کوچه و بیرون، کودکان دیگر اذیتش می‌کردند، گاهی خودش را در آینه می‌دید و گریان می‌کرد و تمام خانوده به‌خاطر او در رنج بودیم.»