پناهندگی در کانادا

کانادا: کمک‌‌ ما برای بهبود وضعیت زنان افغان دوام‌دار خواهد بود

اطلاعات روز: دولت کانادا اعلام کرد که کمک‌های این کشور برای بهبود وضعیت حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان دوام‌دار خواهند بود. در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های سفارت کانادا در کابل به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده، افغانستان در سال 2014 بار دیگر مورد توجه تلاش‌های انکشافی بین‌المللی حکومت کانادا قرار گرفته است.

بر اساس خبرنامه، لاین یلیچ، وزیر دولت در امور خارجه و کنسولی کانادا در نشست لندن برای افغانستان، به نمایندگی از کریسشن پرادیس، وزیر انکشاف بین‌المللی کانادا، تعهدات دوام‌دار این کشور برای بهبود زندگی و فرصت‌های افغان‌های آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان و دختران را یک‌بار دیگر تجدید کرده است.

پرادیس می‌‌گوید، این اعلام تعهدات کشورش را که در سال 2012 در نشست توکیو برای کمک با افغانستان به منظور برآورده شدن اهداف درازمدت کرده بود، تجدید می‌کند: او افزود‌ه است، برای توسعه و تقویه دست‌آوردهای یک دهه‌ی گذشته در افغانستان، کانادا به ایفای نقش مهم خود در حمایت از تلاش‌ها در راستای یک آینده‌ی بهتر برای تمام افغان‌ها، ادامه می‌دهد.

در خبرنامه آمده است، تلاش‌های کانادا در قسمت بهبود وضعیت زنان و دختران افغان از طریق سرمایه‌گذاری در بخش‌های معارف، صحت مادران، نوزادان و اطفال و هم‌چنان حقوق و توان‌مندی زنان و دختران ادامه می‌یابد. بر اساس خبرنامه، برای تجدید این تعهدات، کانادا به حمایت خود از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به‌خاطر تلاش‌های این کمیسیون در بهبود و دفاع از حقوق بشر در نهادهای آن کشور، به‌شمول محاکم، پولیس، مکاتب و جامعه‌ی مدنی، ادامه می‌دهد.

وزیر پرادیس می‌گوید، کانادا برای بهبود و حمایت از حقوق بشر، به‌خصوص حقوق زنان و دختران متعهد است. او تأکید کرده است که حقوق بشر به‌ویژه مساوات میان مردان و زنان در افغانستان باید حفظ شود. هم‌چنان ‌کانادا به حمایت خود ‌از مصارف بودجه‌ای حکومت افغانستان از طریق صندوق وجهی بازسازی افغانستان ادامه خواهد داد.

پرادیس گفته است: «افغانستان در یک مرحله‌ی مهم تاریخش قرار دارد و هدف درازمدتش، خودکفایی  است. حمایت دوام‌دار کانادا از صندوق وجهی بازسازی افغانستان در فراهم‌سازی حمایت لازمی، ادامه می‌یابد».