«جبهه آزادی»: طالبان به مردم اجازه‌ی ادای نماز جنازه اعضای این جبهه را نداده‌اند
عکس: شبکه‌های اجتماعی

«جبهه آزادی»: طالبان به مردم اجازه‌ی ادای نماز جنازه اعضای این جبهه را نداده‌اند

«جبهه آزادی افغانستان» گفته است که طالبان پس از نبردهای اخیر، اقدام به آزار، اذیت، بازداشت و شکنجه‌ی غیرنظامیان در کابل، پروان، پنجشیر و کاپیسا کرده و به مردم اجازه‌ی ادای نماز جنازه برای کشته‌شدگان این جبهه را نداده‌اند.

در اعلامیه‌ی «جبهه آزادی» که امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ حمل) منتشر شده، آمده است که این اقدام طالبان «خلاف موازین انسانی و اسلامی» است.

«جبهه آزادی» در این اعلامیه برای همکاری و هماهنگی «تا سطح وحدت مبارزاتی» با سایر جریان‌های مخالف طالبان، از جمله «جبهه مقاومت» به رهبری احمد مسعود اعلام آمادگی کرده است.

پیشتر احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت» نیز خواستار هماهنگی و وحدت میان نیروهای مخالف طالبان شده بود. مسعود تأکید کرده بود که با وحدت و اتحاد همه‌ی ظرفیت‌های مخالف طالبان، این گروه شکست خواهد خورد.

این درحالی است که روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری وزارت دفاع طالبان مدعی شد که هشت نفر از مخالفان این گروه، به‌شمول یک فرمانده‌شان به نام اکمل امیر را در عملیاتی در سالنگ ولایت پروان کشته‌اند. طالبان از این افراد به نام «بغاوتگر» یاد کردند.

«جبهه آزادی» ساعاتی پس از ادعای طالبان، کشته‌شدن شش عضو این جبهه، از جمله عبدالبصیر اندرابی را تأیید کرد و گفت که از سرنوشت اکمل امیر تاکنون هیچ اطلاعی در دست نیست.

در اعلامیه‌ی تازه‌ی این جبهه نیز در مورد سرنوشت اکمل امیر هیچ وضاحتی داده نشده است، اما گزارش‌های تاییدنشده از زخمی‌شدن وی خبر می‌دهند.

تاکنون این ادعای از سوی منابع نزدیک به خانواده‌ی اکمل امیر و «جبهه آزادی» تأیید نشده است و طالبان نیز تصاویر یا شواهدی مبنی بر کشته‌شدن اکمل امیر ارائه نکرده‌اند.

همزمان با این، منابع در ولایت پروان می‌گویند که طالبان در مسیر شاهراه کابل – پروان چندین ایست بازرسی ایجاد کرده و مردم را تلاشی می‌کنند. به‌گفته‌ی منابع، طالبان تلفن‌های مردم را چک می‌کنند و در صورتی که شماره‌های موردنظرشان در تلفن‌ها ثبت باشد، افراد را بازداشت کرده و با خود به جای نامعلومی انتقال می‌دهند.

منابع به شرط افشانشدن نام‌شان به روزنامه اطلاعات روز گفتند که طالبان تلاشی خانه‌به‌خانه را در ولسوالی سالنگ ولایت پروان راه‌اندازی کرده و تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر را بازداشت کرده‌اند. بیشتر این افراد جوانان هستند که به‌گفته‌ی منابع، «بدون پرس‌وجو» بازداشت شده‌اند.

طالبان تاکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.