عکس: Rohullah Vahdati via ISNA

دیپلمات ایرانی به طالبان: در حکومت فراگیر دلبستگی ملت به حکومت اصل است

در پی اظهارات ذاکر جلالی، رییس بخش آسیایی وزارت خارجه‌ی طالبان درباره‌ی این‌که این گروه نمی‌داند حکومت همه‌شمول چگونه است، سید رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه‌ی ایران گفته است که در حکومت فراگیر نوع و شکل حکومت مهم نیست بلکه دلبستگی ملت به حکومت اصل است که چگونه حکومت را از آن خود و برای خود بدانند.

اخیرا حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران در حاشیه‌ نشست سرقمند به امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفت که کشورش ۲۱ ماه است که منتظر دولت فراگیر است.

رییس بخش آسیایی وزارت خارجه‌ی طالبان در رشته‌توییتی به گفت‌وگوی عبداللهیان و متقی پرداخته و نوشته است که متقی از وزیر خارجه‌ی ایران خواست که یک نمونه از حکومت همه‌شمول را نشان دهد.

به‌گفته‌ی جلالی، عبداللهیان درباره‌ی پرسش متقی پاسخ نداده است.

دستیار عبداللهیان امروز (شنبه، ۲۶ حمل) در رشته‌توییتی نوشته است که در جهان امروز ده‌ها نمونه از حکومت فراگیر را می‌توان نام برد.

او نوشته است که نمونه اعلای حکومت فراگیر «حكومت نبوی در مدینه‌النبی است که در آن همه‌ی اقوام، از سیاه حبشی تا سید قریشی حقوق برابر داشتند».

رسول موسوی گفته است که حکومت فراگیر محدود به یک شکل و یک شیوه‌ی حکومت‌داری نیست و انواع مختلف دارد.

او نوشته است: «در حکومت فراگیر نوع و شکل حکومت مهم نیست بلکه دلبستگی ملت به حکومت اصل است که چگونه حکومت را از آن خود و برای خود بدانند، زیر چتر آن حکومت احساس آرامش کنند، به آینده‌ی خود امیدوار باشند و حکومت را پاسخ‌گو بدانند.»

تشکیل حکومت همه‌شمول یکی از شرط‌های کشورها برای شناسایی طالبان است.

طالبان مدعی اند که حکومت این گروه همه‌شمول است، در حالی‌که اعضای دولت کنونی طالبان همه طالب و از قوم پشتون هستند.