دیدار توماس وِست با چهره‌های سیاسی در ترکیه؛ «راه ترجیحی گفت‌وگو است نه خشونت»

توماس وست، نماینده ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان می‌گوید که چهره‌های سیاسی و اعضای جامعه مدنی افغانستان در استانبول ترکیه در دیدار با او، گفت‌وگو را راه‌ حل ترجیحی برای بحران کشورشان دانسته‌ و گفته‌اند باید یک راه مسالمت‌آمیز وجود داشته باشد.

در تصاویری که وست منتشر کرده، دیده می‌شود که او نشست‌های متعدد با چهره‌های سیاسی از جمله صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی و کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت داشته است.

وست شب گذشته (دوشنبه، ۲۸ حمل) در رشته‌توییتی نوشته است که در این نشست‌ها در مورد چالش‌ها و مشارکت جامعه‌ی بین‌المللی در افغانستان بحث کرده است.

او گفته است که نگرانی عمیق در مورد تصمیمات طالبان، به‌ویژه در مورد حقوق زنان برای تحصیل، کار و آینده شنیده است.

این دیپلمات امریکایی افزوده است: «موضوع دیگر این بود که باید یک راه مسالمت‌آمیز رو به جلو وجود داشته باشد. گفت‌وگو راه ترجیحی است نه خشونت.»

او گفته است که بر تعهد پایدار امریکا به مردم افغانستان، عزم این کشور در همکاری با دیگران برای رسیدگی به بحران انسانی و حمایت از گفت‌وگو میان «افغان‌ها» درباره‌ آینده‌ی کشورشان تأکید کرده است.

وست پیشتر در قطر نیز در یک گردهمایی اشتراک کرده و اعلام کرده بود که اشتراک‌کنندگان این گردهمایی از گفت‌وگو به‌عنوان راه‌ حل بحران افغانستان حمایت و با درگیری مسلحانه مخالفت کرده‌اند.

این اظهارات با واکنش‌های مخالفان طالبان روبه‌رو شد و آنان وست را متهم به لابی‌گری برای طالبان کردند.