ملا هبت‌الله

پیام عیدی رهبر طالبان: به نفع جهان است که در امور داخلی افغانستان دخالت نکند

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان گفته است که افغانستان در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نمی‌کند و انتظار دارد که دیگر کشورها نیز در مسائل و امور داخلی افغانستان مداخله نکنند. او گفته است که سیاست عدم مداخله به نفع جهان و افغانستان است.

در این پیام رهبر طالبان که امروز (سه‌شنبه، ۲۹ حمل) به مناسبت عید فطر منتشر شده، آمده است که افغانستان «تازه از جنگ و نابسامانی بیرون شده» و به آبادی و بازسازی شدیدا نیاز دارد. او گفته است که آبادی افغانستان مسئولیت خود مردم این کشور است و «باید از دیگران امید نداشته باشیم».

در این پیام، خلاف انتظار، در مورد آموزش دختران هیچ چیزی گفته نشده است. رهبر طالبان به موضوع آموزش به‌گونه‌ی کلی پرداخته و گفته است که اقدامات قابل توجه در عرصه‌ی تعلیم و تربیه انجام شده است.

او تأکید کرده است: «اقدامات اصلاحی قابل توجه در عرصه‌های فرهنگ، تعلیم و تربیه، اقتصاد، رسانه‌ها و سایر بخش‌ها انجام شده است و اثرات نادرست فکری و اخلاقی اشغال در حال پایان‌یافتن است.»

هبت‌الله آخوندزاده در این پیام علاوه کرده است که علمای دین مسئولیت دارند در زمینه‌های آگاه‌سازی مردم از دین، تفهیم و اصلاح اعمال مردم با وزارت‌های امر به معروف و نهی از منکر، معارف، تحصیلات عالی و اطلاعات و فرهنگ طالبان همکاری کنند.

در پیام رهبر طالبان آمده است: «هر ملت و کشور زمانی به عزت و امنیت و رفاه واقعی دست می‌یابد که در آن بغاوت و سرکشی وجود نداشته باشد. بنابراین، مسئولیت اصلاح مردم و آگاه‌سازی آنان به دوش علما سپرده شده است.»

آخوندزاده در این این پیام به ممنوعیت کشت مواد مخدر نیز پرداخته و تطبیق فرمان خود در این باره را «دست‌آورد بزرگ» خوانده است.