واکنش‌ها به اظهارات آمینه محمد؛ «پیشنهاد به رسمیت‌شناختن طالبان خیانت به زنان افغان است»

اظهارات آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل درباره‌ی این‌که این سازمان نشستی برای بحث درباره‌ی به رسمیت‌شناختن طالبان برگزار می‌کند، واکنش‌هایی را در پی داشته است.

رحمت‌الله نبیل، رییس سابق امنیت ملی افغانستان در واکنش خود گفته است که پیشنهاد به رسمیت‌شناختن طالبان به‌عنوان دولت قانونی افغانستان بسیار نگران‌کننده است.

او گفته است که این موضوع پیامی را ارسال می‌کند که نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم پاداش خواهد گرفت.

نبیل نوشته است: «به رسمیت‌شناختن طالبان به‌عنوان دولت قانونی افغانستان خیانت به زنان افغان و اقلیت‌هایی است که تحت حاکمیت آنان رنج کشیده‌اند.»

او تأکید کرده که بسیار مهم است که هرگونه به رسمیت‌شناختن منوط به رعایت حقوق اولیه‌ی بشر توسط طالبان باشد.

گروهی از زنان معترض موسوم به «جنبش زنان برای صلح و آزادی» هم مخالفت خود را با سخنان آمینه محمد اعلام کرده و گفته است که تلاش «سازمان ملل برای به رسمیت‌شناختن طالبان خلاف ارزش‌های حقوق بشری، مأموریت این سازمان و نادیده‌گرفتن حقوق اولیه‌ی تمام زنان افغانستان است».

علی‌میثم نظری، مسئول روابط خارجی «جبهه مقاومت» گفته است که اظهارات معاون دبیرکل سازمان ملل در مورد کنفرانسی برای یافتن راهی برای به رسمیت‌شناختن طالبان عمیقا نگران‌کننده است.

او در رشته‌توییتی نوشته است که به رسمیت‌شناختن «یک سازمان تروریستی و جنایتکار به‌عنوان حکومت افغانستان، توهین و خیانت به مردم این کشور است».

نظری گفته است که جامعه‌ی جهانی باید با افغانستان متحد شده و با هرگونه تلاش برای مشروعیت‌بخشیدن به گروه‌های تروریستی مخالفت کند.

نیلوفر ایوبی، خبرنگار گفته است که دیدن یک زن که اعتماد زنان افغانستان را شکسته و خواستار به رسمیت‌شناختن ستمگران است، دلخراش است.

ظریفه غفاری، شهردار پیشین میدان شهر از سازمان ملل و آمینه محمد خواسته است که درباره‌ی موضع این سازمان در قبال افغانستان توضیح دهند.

غفاری در توییتی نوشته است که این موضع دوگانه و گیج‌کننده است.

آمینه محمد چه گفته است؟

آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که این سازمان قصد دارد در روزهای آینده نشستی را ترتیب دهد تا در مورد اعطای به «رسمیت‌شناسی طالبان» گفت‌وگو کند.

او این اظهارات را در نشستی در دانشگاه پرینستون امریکا بیان کرده است.

به گزارش بخش انگلیسی صدای امریکا، این نشست تا دو هفته‌ی دیگر با حضور نمایندگان کشورها برای افغانستان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برگزار خواهد شد.

او جزئیات بیشتری در مورد تاریخ یا محل برگزاری نشست نمایندگان کشورها و دبیرکل سازمان ملل ارائه نکرده است. اما گفته می‌شود که این نشست در قطر برنامه‌ریزی شده است.

خانم محمد گفته است که طالبان آشکارا خواهان شناسایی هستند، و این اهرمی است که جامعه‌ی جهانی در اختیار دارد.

این مقام ارشد سازمان ملل گفته است که تعامل با طالبان کمک خواهد کرد که این گروه در قبال اعمال‌شان پاسخ‌گو باشد.

او گفته است: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که آنان همچنان بدتر شوند، این همان چیزی است که وقتی شما درگیر نمی‌شوید اتفاق می‌افتد.»

احتمال خروج سازمان ملل از افغانستان

طالبان در آخرین تصمیم کار زنان برای سازمان ملل را منع کرده‌اند.

مقام‌های سازمان ملل اخیرا گفته‌اند که اگر طالبان از این تصمیم شان عقب‌نشینی نکنند، در ماه می از افغانستان خارج خواهند شد.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه‌ی توسعه سازمان ملل به آسوشیتدپرس گفته است که مقام‌های این سازمان در حال مذاکره با دولت طالبان هستند، به این امید که این گروه در حکمی که زنان محلی را از کار برای سازمان ملل منع می‎کند، استثنا قائل شود.

او گفته است: «منصفانه است که بگوییم در جایی که ما در حال حاضر هستیم، کل سیستم سازمان ملل باید یک گام به عقب بردارد و توانایی خود را برای فعالیت در آن‌جا ارزیابی کند.»

به‌گفته‌ی او، اگر طالبان از تصمیم شان عقب‌نشینی نکنند، سازمان ملل در ماه می این کشور را ترک خواهد کرد. او خروج از افغانستان را دلخراش خوانده است.

اشتاینر گفته است: «من فکر می‌کنم راهی جز دل‌شکستگی وجود ندارد. منظورم این است که اگر بخواهم تصور کنم که خانواده‌ی سازمان ملل امروز در افغانستان نیستند، تصاویر میلیون‌ها دختر جوان، پسر جوان، پدر و مادر را دارم که اساسا غذای کافی نخواهند داشت.»