m.sadegh nikgostar (fars)

عبداللهیان: همه گزینه‌ها برای تحقق حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند در دستور کار قرار دارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران گفته است که تلاش‌های جمعی را تا حصول نتیجه‌ی مطلوب از پیگیری حق‌آبه‌ی ایران از رود هیرمند (هلمند) ادامه می‌دهند و «همه گزینه‌ها برای تحقق آن در دستور کار قرار دارد».

امیرعبداللهیان این اظهارات را روز گذشته (یک‌شنبه، ۳ ثور) در پاسخ به پرسش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) مطرح کرده و گفته است که طالبان خلاف مقام‌های حکومت پیشین افغانستان، بر حق‌آبه‌ی ایران از رود هیرمند (هلمند) اعتراف و تأکید دارند.

وزیر خارجه‌ی ایران افزوده است که در طول یک‌ونیم سال گذشته موضوع حق‌آبه‌ی ایران را به دستور سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور این کشور به‌طور جدی دنبال کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان همچنین گفته است که در مذاکرات اخیرش با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان نیز موضوع حق‌آبه‌ی ایران را پیگیری کرده است. او پس از این مذاکرات گفته بود که از حق‌آبه‌ی ایران کوتاه نخواهد آمد.

ایرنا به نقل از امیرعبداللهیان نوشته است: «تلاش‌های جمعی را تا حصول نتیجه‌ی مطلوب ادامه می‌دهیم و همه گزینه‌ها برای تحقق آن در دستور کار قرار دارد.»

در همین حال، خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده است که شماری از باشندگان پنج شهرستان (ولسوالی) سیستان و بلوچستان روز گذشته در اعتراض به عدم دریافت حق‌آبه از رود هیرمند در بستر تالاب خشکیده‌ی هامون تجمع کرده‌اند.

معترضان خواستار پیگیری حق‌آبه‌ی ایران از هیرمند طبق معاهده ۱۳۵۱، اصلاح بند کمال‌خان و جلوگیری از تکمیل بند بخش‌آباد روی فراه رود شده‌اند.

وزیر امور خارجه‌ی ایران نیز گفته است که حق با مردم سیستان است و «ما در مسیر دیپلماسی به تلاش‌ها» برای حل این مشکل «ادامه می‌دهیم».

افغانستان و ایران برای تقسیم آب رودخانه هیرمند، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده‌ای را امضا کرده‌اند.

ایران مدعی است که دولت‌های افغانستان حق‌آبه‌ی آن کشور را براساس معاهده‌ی یادشده تأمین نکرده است. اما برخی‌ از کارشناسان می‌گویند که ایران طی سال‌های اخیر چند برابر بیشتر از حق‌آبه‌ی خود از رود هیرمند استفاده کرده است.

افغانستان در مسیر رود هیرمند در ولایت نیمروز با هزینه‌ی بیش از ۲۰۰ میلیون دالر بند آب ساخته است. این بند به‌نام کمال‌خان نامگذاری شده که ظرفیت ذخیره‌ی ۵۲ میلیون متر مکعب آب را دارد و می‌تواند حدود ۱۷۴ هزار هکتار زمین زراعتی را آبیاری کند.

اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان در ماه حمل ۱۴۰۰ این بند را افتتاح کرد و در آن زمان تأکید کرده بود که همسایه‌های افغانستان در ازای دریافت آب، باید نفت یا پول به افغانستان بدهند.