آمینه محمد و باورهای مشترک زن‌ستیزانه‌اش با طالبان

نامه‌ی فعالان فرهنگی و سیاسی به گوترش: با هر گونه ابتکار به‌رسمیت شناختن طالبان مخالفیم

جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی افغانستان به آدرس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نامه نوشته و با هرگونه ایده‌ی تسهیل به‌رسمیت شناختن طالبان توسط کشورهای عضو این سازمان مخالفت کرده‌اند.

امضاکنندگان این نامه گفته‌اند که از هرگونه ابتکار سیاسی تحت رهبری سازمان ملل که منحصرا با هدف تسهیل به‌رسمیت شناختن رژیم طالبان به‌عنوان دولت قانونی افغانستان صورت می‌گیرد عمیقا نگران هستند.

آنان گفته‌اند که از اظهارات و توجیهات آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل که در دانشگاه پرینستون امریکا مطرح کرده، خشمگین هستند و آن‌را مغایر با ارزش‌های اصلی مندرج در منشور سازمان ملل می‌دانند.

آنان همچنین گفته‌اند که این اظهارات اصول جهانی بودن و غیرقابل انکار بودن حقوق بشر را که توسط اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر ترویج می‌شود، نقض و به آرمان‌ها و مبارزات مردم افغانستان که برای کشور آزاد، کثرت‌گرا و برابر تلاش می‌کنند، خیانت می‌کند.

با توجه به این نگرانی‌ها، آنان از سازمان ملل و کشورهای عضو این سازمان خواسته‌اند که از بحث در مورد راه‌های احتمالی به رسمیت شناختن طالبان در نشست دوحه خودداری کنند.

امضاکنندگان این نامه تأکید کرده‌اند که از اقدامات طالبان در طول دو دهه‌ی گذشته به این درک رسیده‌اند که بعید است این گروه سیاست‌ها یا ایدئولوژی خود را به‌خاطر مصلحت‌های سیاسی تغییر بدهند.

آنان گفته‌اند که گسست بین مردم افغانستان و طالبان از هر زمان دیگری بیشتر شده است. درحالی که مردم تحت حاکمیت طالبان رنج می‌برند، رهبران این گروه بر تحکیم پایه‌های حکومت غیرقانونی و پیشبرد اهداف خودشان مشغولند.

این فعالان فرهنگی و سیاسی از سازمان ملل و دیگر میانجی‌گران بین‌المللی خواسته‌اند که اراده‌ی مردم افغانستان را به رسمیت بشناسند و به آن احترام بگذارند.

نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل قرار است در اول ماه می برای دو روز برگزار شود. یافتن یک رویکرد واحد برای مقابله با وضعیت افغانستان و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر از اهداف این نشست گفته شده است.

پیشتر آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل گفته بود که قرار است در این نشست در مورد به‌رسمیت شناختن طالبان گفت‌وگو شود.

این اظهارات او جنجالی شد و سخن‌گوی سازمان ملل توضیح داد که در این نشست در مورد به‌رسمیت شناختن طالبان بحث نمی‌شود، بلکه تعامل بین‌المللی حول اهداف مشترک برای یک مسیر مترقی در افغانستان را دوباره تقویت خواهد کرد.