فساد اداری سرمایه‌گذاری را ‌کاهش داده است

اطلاعات روز: نهاد همکاری برای صلح و ترقی اعلام کرد، فساد اداری مانع پیشرفت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور شده است. مسئولان این نهاد امروز در مراسمی زیر نام «افغانستان خالی از فساد» به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد گفتند، در قسمت مبارزه با فساد اداری در کشور تلاش می‌کنند.

از سویی هم، نهاد مذکور قطع‌نامه‌ای را به نشر رساند و در آن آمده است که  مبارزه با فساد اداری در بخش معارف را در دستور کار خود قرار داده است. این در حالی است  که سال گذشته‌ دیده‌بان شفافیت افغانستان با نشر گزارشی اعلام کرده بود که فساد اداری در وزارت معارف افزایش یافته است.

در قطع‌نامه‌‌ی نهاد همکاری برای صلح آمده است که پس از وزارت‌های دفاع ملی و داخله، بیش‌ترین بودجه‌‌ی دولت برای وزارت معارف اختصاص داده شده و مبارزه با فساد در این وزارت، از هدر رفتن بودجه‌ی دولت تا حدی جلوگیری می‌کند. این نهاد می‌گوید که باید تلاش شود ‌بودجه‌‌ی دولت در بخش معارف به‌طور شفاف مصرف شود.

نهاد مذکور عدم نظازت لازم، بروکراسی گسترده، تهیه‌ی فهرست معلمان خیالی که وجود خارجی ندارند و عدم دسترسی لازم مردم به معلومات حقیقی را در این وزارت، از ریشه‌های فساد اعلام کرده است.

نهاد همکاری برای صلح و ترقی برای جلوگیری از فساد در وزارت معارف، خواهان اصلاحات گسترده در این وزارت شده است. این نهاد هم‌چنان خواهان شفافیت در برگزاری امتحان کانکور، توزیع عادلانه‌ی بورس‌های تحصیلی و شفافیت در نحوه‌ی مصرف بودجه در وزارت معارف شده است.

فساد اداری در کشور هنوز یکی از چالش‌های عمده به شمار می‌رود. هرچند حکومت وحدت ملی برای مبارزه با فساد در کشور گام‌هایی را برداشته، اما شهروندان از سران این حکومت تقاضا دارند که برای ‌محو فساد اداری در کشور، بیش‌تر تلاش کنند.