اطلاعات روز

بیش از سه‌هزار نفر واجد شرایط ورود به بریتانیا در افغانستان گیر مانده‌اند

رسانه‌های بریتانیایی گزارش کرده‌اند که بیش از سه‌هزار شهروند افغانستان که واجد شرایط انتقال به بریتانیا از طریق برنامه‌ی «ARAP» بودند، اکنون در افغانستان گیر مانده‌اند.

به گزارش اسکای‌نیوز، دولت بریتانیا اعتراف کرده است که این افراد به‌دلیل حمایت از مأموریت این کشور در افغانستان، در حال حاضر در معرض خطر هستند.

کمیته دفاعی مجلس نمایندگان بریتانیا در ماه فبروری گزارشی را منتشر کرد که عملیات خروج از افغانستان را «فصل تاریک در تاریخ نظامی بریتانیا» نامید و خواستار تحقیق در مورد این عملیات شد.

طبق گزارش اسکای‌نیوز، دولت بریتانیا درخواست‌ها برای بررسی گسترده را رد کرده و کمبود منابع را مانع آن دانسته است.

امتناع دولت بریتانیا از مشارکت در بررسی گسترده عملیات خروج با ناامیدی و انتقاد نمایندگان مجلس، از جمله توبیاس الوود، رییس کمیته دفاعی که خواستار تحقیق شده بود، مواجه شده است.

آقای الوود نسبت به امنیت شهروندان بریتانیایی و کسانی که حق پناهندگی در بریتانیا را دارند، ابراز نگرانی کرده و گفته است که آن‌ها نباید در مناطق درگیری گرفتار شوند.

او افزوده است: «بدون یک تحقیق عمومی کامل، این فصلی است که ما از آن درس نخواهیم گرفت. ما نمی‌توانیم وقایعی را که در آگست ۲۰۲۱ میلادی رخ داد، تغییر دهیم، اما مدیون آن افغان‌هایی هستیم که جان‌شان را به‌خاطر کمک به ما به خطر انداخته‌اند. ما متعهدیم به آن‌ها و خانواده‌های‌شان کمک کنیم تا به امنیت برسند.»

با این حال، اسکای‌نیوز نوشته است که دولت بریتانیا تعهد خود را به جابه‌جایی «افغان‌های» واجد شرایط تأیید کرده و گفته است که کم‌تر از ۶۲۰ شهروند افغانستان واجد شرایط انتقال به بریتانیا که با اعضای خانواده‌ی‌شان در مجموع سه‌هزار و ۷۵ نفر می‌شوند، در افغانستان گیر مانده‌اند.

در آگست ۲۰۲۱ میلادی هنگامی که افغانستان به‌دست طالبان سقوط کرد، بریتانیا یک عملیات «شتاب‌زده» را برای خروج شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان و شهروندان بریتانیایی اجرا کرد، اما مقام‌های بریتانیایی اکنون می‌گویند که بسیاری از «افغان‌های واجد شرایط» در داخل افغانستان باقی مانده‌اند.