عکس: ارسالی

در آستانه‌ی نشست دوحه، زنان معترض در کابل با به رسمیت‌شناختن طالبان مخالفت کردند

در آستانه‌ی برگزاری نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی سازمان ملل در دوحه، زنان معترض به خیابان‌های کابل آمده و با «به رسمیت‌شناختن طالبان» مخالفت کردند.

این زنان امروز (شنبه، ۹ ثور) در جریان اعتراضات‌شان شعارهای «به رسمیت‌شناسی طالبان، لکه‌ی ننگ بر جهان» و «می‌جنگیم، می‌میریم، حق خود را می‌گیریم» را سر می‌دادند.

زنان معترض قطع‌نامه‌ای را نیز صادر کردند که در آن به رسمیت‌شناختن حاکمیت طالبان، «به رسمیت‌شناختن تروریسم» دانسته شده است.

آنان خطاب به جامعه‌ی جهانی و سازمان ملل متحد گفته‌اند که راه تعامل باید همیشه باز باشد، اما تعامل به معنای معامله‌ی سرنوشت میلیون‌ها شهروند افغانستان نیست.

در قطع‌نامه آمده است: «دنیا می‌داند که طالبان حقوق زنان را در افغانستان به گروگان گرفته‌اند تا با جامعه‌ی بین‌المللی برای بدست‌ آوردن مشروعیت معامله کنند و در این راستا حتا تا کشیدن خط سرخ برای ملل متحد پیش رفته‌اند و تمامی پیمان‌های بین‌المللی را آشکارا نقض کرده‌اند.»

زنان معترض در این قطع‌نامه تأکید کرده‌اند که گروه طالبان شایسته‌ی به رسمیت‌شناختن و قرار گرفتن در جایگاه حکومت و نماینده‌ی مردم افغانستان نیست.

در قطع‌نامه آمده است که مردم افغانستان تحمیل طالبان را نمی‌پذیرند و «از تعامل و مشروعیت‌دهی عجولانه به طالبان، بدون در نظرداشت منافع مردم افغانستان باید به‌شکل جدی جلوگیری صورت گیرد».

زنان معترض تحویل‌دهی نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان به طالبان را یکی از مصداق‌های بارز این رفتار عجولانه دانسته و تأکید کرده‌اند که جامعه‌ی جهانی و سازمان ملل در این مورد مسئول‌ اند و باید پاسخ‌گو باشند.

در قطع‌نامه‌ی زنان معترض همچنین آمده است: «موضع سازمان ملل متحد در قبال رفتارهای ضد بشری و سیاست‌های خصمانه‌ی طالبان علیه مردم کشور، به‌خصوص زنان باید روشن، قاطع و پی‌گیرانه بوده و برخورد سلیقه‌ای و موردی برای تأمین حقوق زنان صورت نگیرد.»

زنان معترض تأکید کرده‌اند که از مطالبات مدنی زنان افغانستان و اعتراضات‌شان حمایت واقعی و معنادار صورت بگیرد و تأمین حقوق و خواسته‌های‌شان در مذاکرات داخلی و بین‌المللی مطرح شود.

آنان در ادامه هشدار داده‌اند که در صورت به رسمیت‌شناختن طالبان از سوی سازمان ملل، این سازمان مسئول تمامی موارد نقض حقوق بشری و پی‌آمدهای تروریسم در افغانستان خواهد بود.

این در حالی است که نشست دوحه با حضور نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است در تاریخ اول می برای دو روز برگزار شود.

یافتن یک رویکرد واحد برای مقابله با وضعیت افغانستان و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر از اهداف این نشست گفته شده است.

پیشتر آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل گفته بود که در این نشست قرار است به‌خاطر جلوگیری از بدترشدن وضعیت افغانستان، در مورد به رسمیت‌شناختن طالبان گفت‌وگو شود.

این اظهارات خانم محمد با واکنش‌های گسترده مواجه شد و شماری در افغانستان او را به لابی‌گری برای طالبان متهم کردند. در روزهای گذشته افراد و نهادهای مختلف در مورد احتمال به رسمیت‌شناختن طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند.