عکس: وزارت مالیه طالبان

طالبان: اظهارات گوترش درباره‌ی فقر در افغانستان دور از واقعیت است

وزارت مالیه‌ی طالبان اظهارات اخیر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره‌ی وضعیت اقتصادی افغانستان را رد کرده است.

گوترش در پایان نشست دوحه گفت که افغانستان با یک بحران بزرگ اقتصادی مواجه است و ۹۰ درصد از شهروندان این کشور در فقر به‌سر می‌برند، شش میلیون نفر با قحطی روبه‌رو هستند و ۲۸ میلیون نفر نیاز به کمک دارند.

وزارت مالیه‌ی طالبان امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ ثور) با نشر اعلامیه‌ای این اظهارات گوترش را دور از واقعیت و غیرعادلانه خوانده و آن را رد کرده است.

این وزارت گفته است که پس از حاکمیت طالبان، تغییرات مثبت قابل توجهی در وضعیت اقتصادی افغانستان به‌میان آمده است. در این زمینه وزارت مالیه‌ی طالبان به ترتیب بودجه ملی از عواید داخلی و پرداخت معاشات کارمندان ادارات اشاره کرده است.

در اعلامیه‌ی وزارت مالیه‌ی طالبان همچنین آمده است، در حالی‌که دارایی ملی افغانستان به‌شکل «ظالمانه» منجمد و مشکلات برای سکتور بانک ایجاد شده، اما حکومت طالبان براساس طرزالعمل «موفق» اقتصادی ارزش پول افغانی را حفظ کرده و سکتور بانکی پیشرفت چشم‌گیر داشته است.

این وزارت از سازمان‌های بین‌المللی خواسته است که وضعیت کنونی افغانستان را به‌طور دقیق و براساس واقعیت تحلیل کنند.

وزارت مالیه‌ی طالبان افزوده است که در شرایط کنونی، مسئولیت عمده‌ی سازمان‌های بین‌المللی در قبال شهروندان افغانستان اتخاذ تدابیر بی‌طرفانه و عملی برای آزادسازی دارایی‌های منجمدشده‌ی افغانستان و رفع تحریم‌های بانکی است.

پس از حاکمیت طالبان، دارایی خارجی افغانستان از جمله هفت میلیارد دالر در بانکی در امریکا مسدود شد. این کار بحران نقدیندگی را در پی داشت و قیمت دالر در برابر افغانی افزایش یافت.

پس از تسلط این گروه، کمک‌های خارجی به افغانستان کاهش یافت و این امر باعث گسترش فقر شد.

با این حال، در کم‌تر از دو سال سازمان‌ ملل متحد بیش از یک میلیارد دالر پول نقد به‌عنوان کمک بشردوستانه وارد افغانستان کرده است. با تبادله‌ی این مقدار پول، بهای دالر در برابر ارزش پول افغانستان کاهش یافته است.