سازمان ملل: طالبان در شش ماه گذشته ۳۳۴ نفر را شلاق زده‌اند

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی در مورد «مجازات بدنی و اعدام»، گفته است که در شش ماه گذشته ۲۷۴ مرد، ۵۸ زن و ۲ کودک پسر در افغانستان شلاق زده شده‌اند.

طبق این گزارش که امروز (دوشنبه، ۱۸ ثور) منتشر شده، یوناما از زمان تسلط طالبان بر افغانستان یک مورد اعدام با حکم قضایی را ثبت کرده است.

این درحالی است که اخیرا عبدالمالک حقانی، معاون دادگاه عالی طالبان اعلام کرد که دادگاه‌های این گروه تا اکنون ۱۷۵ حکم قصاص، ۳۷ حکم سنگسار و چهار حکم آوارکردن دیوار بر محکومان را صادر کرده‌اند.

به‌گفته‌ی حقانی، برخی از این احکام اجرا شده و برخی دیگر آماده اجرا است.

در گزارش سازمان ملل اما تنها به اعدام یک فرد در ملاءعام در ولایت فراه اشاره شده است. این مرد متهم بود که در سال ۲۰۱۷ مرد دیگر را با چاقو به قتل رسانده است.

در گزارش یوناما آمده است درحالی که طالبان می‌گویند دوسیه‌ی این مرد هر سه مرحله قضایی را طی کرده، اما هیچ اطلاعاتی مبنی بر تضمین محکمه عادلانه در دست نیست.

یوناما گفته است که یک مورد اعدام فراقضایی توسط طالبان را نیز ثبت کرده است. به‌گفته‌ی یوناما، در ۱۴ فبروری، در ولایت بدخشان، به دستور ولسوال طالبان برای نسی، یک زن و مرد به اتهام زنا در ملاءعام سنگسار شده‌اند. گفته شده است که این دو نفر یک روز قبل از سنگسار بازداشت شده بودند.

دفتر معاونت سازمان همچنین گفته است که مواردی را ثبت کرده است که طالبان افراد مظنون به ارتکاب جرم را کشته و اجساد آنان را به نمایش گذاشته‌اند. گفته شده است که این موارد بیشتر در ولایت هرات رخ داده است.

اجرای شلاق

یوناما در گزارش خود گفته است که مجموعه‌ا‌ی از  مجازات بدنی را از ۱۵ آگست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان به قدرت رسیدند، مستند کرده است. این مجازات شامل شلاق‌زدن، سنگسار، انواع دیگر لت‌و‌کوب، وادار کردن افراد متهم به ایستادن در آب سرد و تراشیدن اجباری موی سر است.

یوناما در این گزارش گفته است که از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۸ مورد مجازات بدنی را مستند کرده است که بیشتر در ولایت غور بوده است.

طبق این گزارش، در این موارد ۳۳ مرد و ۲۲ زن، از جمله دو دختر زیر سن، اکثرا به اتهام زنا و فرار از منزل شلاق زده شده‌اند.

در این گزارش آمده است که بعد از ۱۳ نوامبر موارد مجازات بدنی توسط طالبان افزایش یافته است و در بازه‌ی زمانی ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ اپریل ۲۰۲۳، یوناما ۴۳ مورد مجازات را ثبت کرده است.

در این موارد، ۵۷ زن، ۲۷۴ مرد و دو کودک پسر به اتهام زنا، فرار از منزل، سرقت، همجنس‌گرایی، مصرف الکل، کلاه‌برداری و قاچاق مواد مخدر شلاق زده شده‌اند.

در گزارش یوناما آمده است که مجازارت بدنی توسط نهادهای غیرقضایی طالبان، از جمله امر به معروف و نهی از منکر نیز انجام شده است.

مرگ یک زن زیر ضرب شلاق

در گزارش یوناما آمده است که ضربات شلاق پولیس طالبان در سمنگان منجر به جان‌باختن یک زن شده است.

طبق گزارش، در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ در شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان، پولیس طالبان یک زن و مردی را به اتهام زنا و فرار بازداشت کرده و شلاق زدند. در این گزارش آمده است که این زن بر اثر لت‌و‌کوب جان خود را از دست داده و جسد او روز بعد به خانواده‌اش تحویل داده شده است.

تفاوت گزارش سازمان ملل و طالبان

در گزارش سازمان ملل به احکام حدود و زیر دیوارکردن هیچ اشاره‌ای نشده است، درحالی که عبدالمالک حقانی، معاون دادگاه عالی طالبان می‌گوید که محاکم این گروه، برای ۱۰۳ نفر حکم اجرای حدود صادر کرده است.

حقانی می‌گوید که محاکم طالبان پس از تسلط این گروه، یک‌هزار و ۵۶۲ حکم مجازات تعزیری را نیز صادر کرده‌اند. شلاق شامل مجازات تعزیری می‌شود.

سازمان ملل اما در گزارش خود گفته است که پس از تسلط طالبان حکم اجرای شلاق بر ۳۸۹ نفر را ثبت کرده است. این احکام توسط نهادهای قضایی طالبان اجرا شده است.

مجازات بدنی متوقف شود

فیونا فریزر، رییس بخش حقوق بشر یوناما گفته است که «مجازات بدنی که نقض‌کننده‌ی کنوانسیون منع شکنجه است باید متوقف گردد».

به‌گفته‌ی او، سازمان ملل متحد با مجازات بدنی به شدت مخالف است و مقامات حاکم را تشویق می‌کند که اعدام را به‌شکل فوری تعلیق کنند.

یوناما در صفحه‌ی فیس‌بوک خود از آنچه که تعامل و پاسخ طالبان به این گزارش خوانده، استقبال کرده است.

یوناما گفته است: «ما خواستار انجام کارهای بیشتری جهت احترام به استندردهای بین‌المللی حقوق بشر هستیم.»