عکس: آرشیف

کارشناسان سازمان ملل: مجازات محاکم طالبان غیرانسانی و مغایر با قوانین بین‌المللی است

کارشناسان سازمان ملل متحد از جمله ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان درباره‌ی مجازات محاکم طالبان قویاً ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که سنگسارکردن محکومان یا آوارکردن دیوار بر آنان، مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی، تحقیرآمیز و مغایر با قوانین بین‌المللی است.

اخیرا عبدالمالک حقانی، معاون دادگاه عالی طالبان اعلام کرده بود که دادگاه‌های این گروه، تا اکنون ۱۷۵ حکم قصاص، ۳۷ حکم سنگسار و چهار حکم آوارکردن دیوار بر محکومان را صادر کرده‌اند. به گفته او، برخی از این احکام اجرا شده و برخی دیگر آماده اجرا است.

کارشناسان سازمان ملل متحد امروز (پنج‌شنبه، ۲۱ ثور) با نشر بیانیه‌ای گفته‌اند که از ماهیت «وحشیانه» این مجازات‌ها وحشت زده شده‌اند.

آنان با ابراز نگرانی خاطرنشان کردند که «زنان به دلیل تبعیض عمیق و کلیشه‌هایی که علیه آنان وجود دارد، بیشتر به سنگسار محکوم می‌شوند».

کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که طالبان مجازات‌های بدنی را با راهنمایی رهبر این گروه اجرا می‌کنند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در کابل اخیرا با نشر گزارشی گفته بود که از ماه نوامبر به این طرف، ۲۷۴ مرد، ۵۸ زن و دو پسر در ملاء عام توسط طالبان شلاق خورده‌اند و یک نفر با حکم قضایی طالبان اعدام شده است.

کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد عادلانه‌بودن احکام جزایی قبل از اجرا توسط طالبان نیز به‌گونه جدی ابراز نگرانی کرده‌اند.

آنان در ادامه از طالبان خواسته‌اند که فوراً اجرای مجازات اعدام و تمام مجازات‌های بدنی از جمله شلاق و قطع عضو را تعلیق کنند.

کارشناسان سازمان اشاره کرده‌اند که میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و هم کنوانسیون منع شکنجه که افغانستان عضویت آنها را دارد، مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز را ممنوع کرده است.

طالبان تاکنون به بیانیه کارشناسان سازمان ملل واکنش نشان نداده‌اند.

پیشتر ذبیح‌الله‌ مجاهد، سخن‌گوی طالبان به گزارش اخیر سازمان ملل درباره‌ی مجازات دادگاه‌های این گروه واکنش نشان داده و گفته بود که ادعاها و نگرانی‌های اخیر یوناما در مورد «فعالیت محاکم و انفاذ احکام شرعی بی‌اساس است.»