arg

مولوی عبدالکبیر به رییس یوناما: جامعه‌ی جهانی باید با طالبان تعامل و تفاهم خوب داشته باشد

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان تأکید کرده است که جامعه‌ی بین‌المللی باید با حکومت این گروه «تعامل و تفاهم خوب داشته باشد».

صفحه‌ی کاربری «ارگ» شام امروز (دوشنبه، ۲۵ ثور) در رشته‌توییتی نوشته که در این دیدار مولوی عبدالکبیر گفته است که اکنون نظام اسلامی در کشور برقرار شده و مردم در فضای امن زندگی می‌کنند. او به نماینده‌ی سازمان ملل گفته است: «ما امیدوار هستیم که این حقایق به خوبی درک شود و از طریق شما به گوش جهانیان رسانیده شود.»

وی افزوده است که با توجه به دست‌آوردهای طالبان، جامعه‌ی بین‌المللی باید با این گروه تعامل و تفاهم خوب داشته باشد.

به نقل از صفحه‌ی کاربری ارگ، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل در دیدار با مولوی عبدالکبیر درباره‌ی نشست اخیر دوحه صحبت کرده و گفته است که در این نشست روی موضوعات «مهم» بحث صورت گرفته است.

این صفحه در ادامه به نقل از اوتونبایوا نوشته است که نمایندگان کشورهای اشتراک‌کننده علاقه‌مند ادامه‌ی کمک‌ها به افغانستان و تعامل با طالبان بودند.

به نقل از ارگ، نماینده‌ی دبیرکل سازمان ملل گفته است که در نشست‌های تعقیبی‌ای که برگزار می‌شوند، در خصوص تداوم «تعامل سازنده با افغانستان، مأموریت موفق در راستای مبارزه با مواد مخدر، جلوگیری از تأثیرات منفی تغییرات اقلیمی و تحکیم سواحل دریای آمو بحث‌های همه جانبه صورت خواهد گرفت.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) تا اکنون درباره‌ی این دیدار اطلاعاتی منتشر نکرده است.

خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان که نیز در این دیدار حضور داشته گفته است که در نشست‌های بعدی سازمان ملل باید از طالبان دعوت شود و در «تمام مسائل راه تفاهم و تعامل در پیش گرفته شود».

نشست دوحه اخیرا پشت‌ درهای بسته و به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد و اشتراک نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان برگزار شد.

در حالی‌که گفته می‌شد این نشست برای بحث درباره‌ی به رسمیت‌شناختن طالبان است، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان نشست دوحه اعلام کرد که این نشست برای ایجاد رویکرد جهانی درباره‌ی افغانستان برگزار شده بود، نه به‌خاطر به رسمیت‌شناختن طالبان.

گوترش همچنین گفت که اشتراک‌کنندگان در مورد نیاز به یک استراتژی تعامل برای ثبات افغانستان و رسیدگی به نگرانی‌ها، به توافق رسیدند.