دیدبان حقوق بشر: سازمان ملل در کنار ارائه‌ی کمک، بر طالبان فشار وارد کند

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که سازمان ملل متحد مسئولیت دارد که در کنار ارائه‌ی کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در افغانستان، بر طالبان فشار وارد کند تا این گروه به نقض وحشتناک حقوق بشر پایان دهد.

پاتریشیا گوسمن، معاون مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر دیروز (دوشنبه، ۲۵ ثور) در بیانیه‌ای گفته است که افغانستان تا حد زیادی از رسانه‌ها ناپدید شده است، اما همچنان یکی از بدترین فجایع بشردوستانه در جهان است.

به‌گفته‌ی او، دو سوم جمعیت افغانستان با ناامنی غذایی مواجه‌اند، ۸۷۵ هزار کودک با سوءتغذیه‌ی حاد دست‌وپنجه نرمی‌کنند و زنان و دختران بیشتر در معرض خطر هستند.

پاتریشیا گوسمن گفته است: «بحران جاری دو مسئولیت حیاتی اما به ظاهر ناسازگار را بر عهده‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان گذاشته است: جریان کمک به نیازمندان را ادامه می‌دهد و در عین حال بر طالبان فشار می‌آورد تا به نقض وحشتناک حقوق بشر پایان دهند.»

او همچنین اضافه کرده است که بیانیه‌های اخیر سازمان ملل منجر به سردرگمی و ناهماهنگی در میان آژانس‌های سازمان ملل در افغانستان شده است، زیرا برخی به کارکنان مرد اجازه می‌دهند به‌کار شان ادامه دهند در حالی‌که زنان نمی‌توانند.

دیدبان حقوق بشر افزوده است که ضمن اذعان به نیاز، به انعطاف‌پذیری ضروری است که رؤسای آژانس‌های کلیدی سازمان ملل، مانند برنامه جهانی غذا و یونیسف، درباره‌ی این‌که اقدامات طالبان نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و منشور ملل متحد است، موضع ثابتی داشته باشند.

این نهاد گفته است که در نشست اخیر نمایندگان ویژه‌ی کشورها و سازمان ملل در دوحه بر ادامه‌ی تعامل با طالبان بدون به رسمیت‌شناختن این گروه توافق شده است؛ اما برخی از گروه‌های جامعه‌ی مدنی افغانستان هرگونه تعامل را رد می‌کنند. در عین حال برخی دیگر تعامل با طالبان را برای کاهش بحران ضروری می‌دانند.

با این حال، پاتریشیا گوسمن گفته است که اگر سطح بودجه‌ بشردوستانه‌ی فعلی بهبود نیابد، هیچ کاری معنا ندارد. او هشدار داده است که کاهش شدید کمک‌ها بسیاری از افغانستانی‌ها را فقیرتر و گرسنه‌تر خواهد کرد.