عکس: شبکه‌های اجتماعی

عبداللهیان به متقی: تأمین حق‌آبه‌ی ایران در مناسبات کابل و تهران تأثیر دارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی طالبان در مورد حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند، امنیت مرزی، پروژه‌ی راه‌آهن، برق و تجارت دوجانبه گفت‌وگوی تلفنی کرده است.

وزارت امور خارجه‌ی ایران در اعلامیه‌ای گفته است که این گفت‌وگوی تلفنی بعدازچاشت امروز (چهارشنبه، ۲۷ ثور) انجام شده است. عبداللهیان در این گفت‌وگو بر تأمین حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند به‌صورت عملی تأکید کرده است.

طبق اعلامیه، عبداللهیان افزوده است: «رهاسازی آب از سوی افغانستان و تأمین حق‌آبه‌ی ایران به‌صورت عملی، مطالبه‌ی جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فی‌مابین تأثیر دارد.»

وزیر خارجه‌ی ایران در عین حال گفته است که عدم تأمین حق‌آبه‌ی ایران و خشک‌سالی ناشی از آن بر مردم سیستان و بلوچستان ایران مشکلات فراوانی را تحمیل کرده است. او ابراز امیدواری کرده است که «طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد و رساندن آب به سیستان داشته باشد».

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران آمده است که عبداللهیان بر اجرای دقیق و کامل بندهای پیش‌بینی‌شده در معاهده‌ی ۱۳۵۱ پیرامون آب هلمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته‌ی فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان تأکید کرده است.

با این حال، در اعلامیه آمده است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در این گفت‌وگوی تلفنی بر حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند اشاره کرده و مشکلات ناشی از آن را «خشک‌سالی و مسائل فنی» دانسته است.

وزارت خارجه‌ی طالبان تا اکنون در مورد این گفت‌وگوی تلفنی توضیحی نداده است.

وزیر امور خارجه‌ی ایران در حالی بر ضرورت فوری رهاسازی آب بند کمال‌خان به‌منظور تأمین حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند تأکید کرده است که او امروز برای پی‌گیری این موضوع به ولایت سیستان و بلوچستان، هم‌مرز با افغانستان سفر کرده است.

به‌تازگی ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران به وزرای نیرو و امور خارجه‌ی این کشور و همچنین نماینده‌ی ویژه خود در امور افغانستان دستور داده است که حق‌آبه‌ی ایران را از رود هیرمند با جدیت پی‌گیری کنند.

افغانستان و ایران برای تقسیم آب رود هیرمند، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده‌ای را امضا کرده‌اند.

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده‌ی ویژه‌ ایران در کابل می‌گوید که براساس این معاعده، در سال‌های آبی باید سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد ایران شود، اما در سال گذشته این کشور ۲۷ میلیون مترمکعب آب دریافت کرده است.