سوءتغذیه
MSF via twitter

داکتران بدون مرز در لشکرگاه: افزایش بیماران مبتلا به سوءتغذیه نگران‌کننده است

سازمان داکتران بدون مرز می‌گوید که تیم‌ صحی این سازمان در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند شاهد تعداد نگران‌کننده بیماران مبتلا به سوءتعذیه هستند.

این سازمان امروز (چهارشنبه، ۲۷ ثور) در توییتی نوشته است که طی چهار ماه گذشته، یک‌هزار و ۶۱ کودک را در مراکز درمان سوءتغذیه در هلمند تحت درمان قرار داده است.

به‌گفته‌ی سازمان داکتران بدون مرز، این آمار در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۲ درصدی و در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

این سازمان علاوه کرده است که چالش دسترسی به خدمات صحی و همچنین بحران شدید اقتصادی، سوءتغذیه را تشدید می‌کند.

سازمان داکتران بدون مرز گفته است درحالی که بسیاری از شهروندان افغانستان توانایی تأمین غذای اولیه را ندارند، تأمین هزینه‌ی سفر برای رسیدن به شفاخانه دشوار است.

یکی از مراقبت‌کنندگان مرکز داکتران بدون مرز درباره‌ی الیا (کودک چهار ساله) که ۱۱ روز تحت مراقبت بوده، گفته است: «مادرش شیر نداشت و خانواده هم توانایی خرید غذا را نداشتند. او همیشه گرسنه بود.»

سازمان داکتران بدون مرز تأکید کرده است که بیماران باید بتوانند در نزدیکی خانه‌ی خود درمان دریافت کنند.

به‌گفته‌ی این سازمان، برای سهولت در دسترسی به خدمات صحی، سرمایه‌گذاری قابل توجه و فوری و بهبود زیرساخت‌های تأسیسات صحی در ولسوالی‌ها ضروری است.

پیشتر دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل (اوچا) گفته بود که چهار میلیون نفر در افغانستان به سوءتغذیه‌‌ی شدید و نسبتا حاد مبتلا هستند.

این چهار میلیون نفر شامل ۸۷۵ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید و ۲.۳ میلیون کودک نسبتا حاد و ۸۴۰ هزار زن باردار و شیرده می‌شود.

فقر و گرسنگی در افغانستان پس از حاکمیت طالبان و قطع کمک‌های مالی افزایش یافته است. گفته می‌شود که در حال حاضر بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.