عکس: @FDPM_AFG

در اوج تنش بر سر حق‌آبه‌ی هیرمند طالبان ساخت کانال‌های بند بخش‌آباد را آغاز کردند

در اوج تنش بر سر آب میان ایران و حکومت طالبان، این گروه از آغاز کار حفر تونل‌های بند بخش‌آباد در ولایت فراه خبر داده است.

طالبان می‌گویند که ساخت این کانال‌ها حدود شش میلیون دالر هزینه دارد و این مقدار پول از بودجه‌ی انکشافی سال ۱۴۰۲ این گروه پرداخت می‌شود.

عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسم آغاز کار ساخت تونل‌های بند بخش‌آباد گفت که این بند برای ولایت فراه یک پروژه‌ی مهم و حیاتی است.

او گفت: «ما با تمام توان پیرامون تکمیل کار این پروژه در کنار مردم فراه هستیم. این وعده تنها به الفاظ نیست، بلکه با خلوص نیت و در عمل آن را تکمیل خواهیم کرد.»

عبدالغنی برادر گفته است که قرار بود آب‌گیری بند بخش‌آباد سال گذشته آغاز شود، اما بنابر مشکلاتی انجام نشد.

وزارت انرژی و آب طالبان می‌گوید که برای تکمیل تأسیسات بند بخش‌آباد، حدود ۴۴ میلیارد افغانی کسری بودجه وجود دارد و برای تأمین آن، حساب بانکی افتتاح شده و قرار است از مردم و تاجران گردآوری شود.

کار ساخت بند بخش‌آباد در زمان حکومت پیشین آغاز شده بود. گفته می‌شود که این بند ظرفیت ذخیره‌ی حدود یک‌ میلیارد مترمکعب آب و تولید ۲۷ میگاوات برق را دارد.

عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت آب و انرژی طالبان می‌گوید که بند بخش‌آباد در مجموع ۶۸ هزار و ۵۹۰ هکتار از اراضی زراعتی را با ۵۰ کیلومتر کانال در سمت راست و ۵۲ کیلومتر در سمت چپ آبیاری می‌کند.

بند بخش‌آباد بر روی رودخانه فراه‌رود ساخته می‌شود. این رودخانه در کنار رود هیرمند/هلمند به هامون در ایران می‌ریزد.

ساخت بندهای آب بر رودخانه‌های فراه‌رود و هیرمند با نگرانی مقام‌های ایرانی مواجه شده است. از دید مقام‌های ایرانی، بندهای آب افغانستان موانعی سد راه تطبیق معاهده‌ی سال ۱۳۵۱ هیرمند است.

ساخت کانال بند بخش‌آباد در شرایطی آغاز شده است که تنش‌ بر سر حق‌آبه‌ی ایران از رود هیرمند اوج گرفته است.

مقام‌های ایرانی پی‌هم به طالبان در صورت عدم تأمین حق‌آبه هشدار می‌دهند.

به‌تازگی حسن کاظمی قمی، نماینده و سفیر ایران در کابل به طالبان هشدار داده است که این گروه درباره‌ی عدم تأمین حق‌آبه‌ی ایران از رود هیرمند پاسخ‌گو خواهد شد، در صورتی که ثابت شود که از دادن حق‌آبه خودداری می‌کند.

طالبان اما می‎‌گویند که به معاهده‌ی سال ۱۳۵۱ متعهد اند، اما به‌دلیل خشک‌سالی آب کافی وجود ندارد.