نشست طالبان با نهادهای کمک‌رسان برای هماهنگی در توزیع کمک‌ها برگزار شد

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که برای هماهنگی در توزیع کمک‌های بشردوستانه، نشستی میان نهادهای کمک‌رسان سازمان ملل متحد و ادارات این گروه برگزار شده است.

حافظ ضیا، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان در رشته‌توییتی نوشته است که این نشست دیروز (چهارشنبه، ۳ جوزا) با حضور امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی این گروه برگزار شده است.

به‌گفته‌ی ضیا، متقی از کمک‌های سازمان ملل متحد به مردم افغانستان تشکر کرده و گفته است که این کشور با داشتن نیروی کار جوان و منابع طبیعی عظیم، ظرفیت منحصر به فردی برای توسعه و خوداتکایی دارد.

به‌گفته‌ی متقی، اما اکنون افغانستان به‌دلیل چهاردهه جنگ به کمک نیاز دارد تا روی پای خود بایستد.

معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان افزوده است که ادارات این گروه از همکاری با نهادهای کمک‌رسان اطمینان داده‌ و درخواست کرده‌اند که برای اطمینان از اثربخشی و شفافیت بیشتر کمک‌ها، هماهنگی با وزارت‌های سکتور مربوطه تقویت شود و اولویت‌های مردم افغانستان در طراحی و تطبیق پروژه‌ها در نظر گرفته شود.

ضیا افزوده است که رامز الاکبروف، هماهنگ‌کننده‌ی امور بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان و معاون یوناما گفته است که افغانستان آباد و خودکفا هدف مشترک است.

او افزوده است که تلاش دارد توزیع کمک‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کند که برای مردم فرصت‌های شغلی ایجاد شود و اقتصاد رشد نماید.

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که ادارات این گروه و نهادهای کمک‌رسان توافق کردند که به‌منظور هماهنگی بیشتر، یک کمیته‌ی مشترک ایجاد شود.

ممنوعیت کار زنان برای دفترهای سازمان ملل و نهادهای کمک‌رسان، مانع جدی در روند کمک‌رسانی عنوان می‌شود.

این ممنوعیت باعث شده است تا کمک‌ها نیز به افغانستان کاهش یابد.

این همه در حالی است که فقر و گرسنگی پس از حاکمیت طالبان افزایش یافته است. در حال حاضر ۲۸ میلیون نفر در کشور نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند و شش میلیون نفر با قحطی مواجه‌اند.