مجلس نمایندگان: به نامزد‌وزیران دو تابعیتی رای اعتماد نمی‌دهیم

اطلاعات روز: اکثریت نمایندگان مجلس در یک اقدام کم‌سابقه تصمیم گرفتند که به نامزد‌وزیران دارای دو تابعیت‌‌ رای اعتماد ندهند. آنان از رییس جمهور اشرف غنی و رییس اجرایی نیز خواستند که نامزد‌وزیران دو تابعیتی را برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی نکنند؛ زیرا آنان مورد تأیید قرار نمی‌‌گیرند.

‌مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس بحث روی تابعیت دوگانه‌ی نامزد‌وزیران احتمالی را که توسط حکومت معرفی می‌شوند، در آجندای نشست خود قرار داد‌. سپس از 152 نماینده‌ی حاضر در مجلس با یک رای‌گیری علنی تصمیم گرفته شد که به نامزد‌وزیران دو تابعیتی‌ رای اعتماد داده نشود.

آنان تأکید کردند که وزیران دو تابعیتی در دوره‌های گذشته مسئولیت‌پذیری نداشتند و اکثر آنان به فساد متهم شدند. مسئولان دولتی نیز هیچ‌گونه بازپرسی را از آنان انجام داده نتوانستند. داکتر جعفر مهدوی، عضو مجلس گفت که 90 درصد وزیران متهم به فساد در حکومت قبلی، دو تابعیتی بودند.

به‌دنبال آن عبدالقادر زازی، رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس نیز تأکید کرد که حکومت باید در معرفی اعضای کابینه‌ی جدید از کادرهای داخلی کار گیرد. اما برخی از نمایندگان با معرفی افراد دارای تابعیت دوگانه به مجلس موافق بودند و بر اصل شایستگی و وفاداری به کشور تأکید کردند.

شینکی کروخیل، عضو مجلس گفت، در معرفی وزیران جدید به مجلس مسئله‌ی یک تابیعتی و دو تابعیتی مطرح نیست، بلکه صداقت و وفاداری آنان به کشور مهم است. این در حالی است که با گذشت بیش از دو ماه از تشکیل کابینه‌ی جدید، رییس جمهور اشرف غنی هنوز وزیران کابینه‌ی جدید را برای دریافت رای اعمتاد به مجلس معرفی نکرده است.

اما رییس جمهور به روز جمعه هفته‌ی گذشته گفت، تا سه هفته‌ی آینده نامزد‌وزیران برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. این در حالی است که مصطفا مستور، سیده مژگان مصطفوی، مزمل شینواری و عتیق‌الله عاطف‌مل به‌تازگی از سوی رییس جمهور به عنوان سرپرست وزارت‌های مالیه، ‌امور زنان، تجارت و خارجه معرفی شده‌اند.