کمیته بین‌المللی نجات: کشورهای اروپایی به پناه‌جویان اهل افغانستان بی‌توجهی می‌کنند

کمیته بین‌المللی نجات (IRC) با نشر گزارشی، کشورهای اتحادیه اروپا را متهم به بی‌توجهی به پناه‌جویان اهل افغانستان کرده است.

این گزارش تحت عنوان «دو سال بعد: هنوز راه امن برای افغان‌ها وجود ندارد»، امروز (چهارشنبه، ۱۰ جوزا) منتشر شده است.

در این گزارش آمده است که میلیون‌ها نفر در افغانستان و کشورهای همسایه این کشور در بلاتکلیفی قرار دارند و همچنین به تعدادی کمی از پناه‌جویان که به اروپا رسیده‌اند، اسکان داده شده است.

کمیته بین‌المللی نجات افزوده است که کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ تنها ۲۷۱ پناهجوی اهل افغانستان را اسکان داده‌اند که تنها ۰.۱ درصد ۲۷۰ هزار نفری است که نیاز به اسکان دارند.

این کمیته علاوه کرده است که شهروندان افغانستان هنوز راه‌های ایمنی برای رسیدن به اروپا ندارند.

کمیته نجات اضافه کرده است که کشورهای اروپایی در تطبیق طرح‌شان برای اسکان امن پناه‌جویان اهل افغانستان کوتاهی کرده و این پناه‌جویان از این طرح‌ها ناامید شده‌ و همچنین با موانع مواجه‌اند.

طبق گزارش این کمیته، میلیون‌ها نفر در منطقه یا در مرزهای اروپا در بلاتکلیفی گیر افتاده‌اند و برخی در جستجوی امنیت و حفاظت، به سفرهای خطرناک سوق داده می‌شوند.

دیوید میلیبند، رییس کمیته بین‌المللی نجات گفته است: «این گزارش بی‌توجهی سرسام‌آور کشورهای عضو اتحادیه اروپا به افغان‌ها را نشان می‌دهد و آن‌ها را در هر مرحله از سفرشان در جستجوی حفاظت در معرض خطر قرار می‌دهد.»

او علاوه کرده است که اگر کشورهای اتحادیه اروپا در مورد حمایت از افغان‌ها جدی هستند، باید فوراً راه‌های امن را برای رسیدن به اروپا گسترش دهند و از همه افغان‌هایی که به دنبال حفاظت هستند، صرف‌نظر از این‌که چگونه به قلمرو آنها می‌رسند، با عزت پذیرایی کنند.

رییس کمیته نجات گفته است که واکنش اتحادیه اروپا به بیش از هشت میلیون نفری که از اوکراین فرار کرده بودند، ثابت می‌کند که اروپا می‌تواند از پناهندگان به شیوه‌ای انسانی استقبال کند.

او تأکید کرده است که هیچ بهانه‌ای برای رفتار متفاوت با افغان‌ها و سایر پناه‌جویان وجود ندارد.

پیش از این هم کشورهای اروپایی متهم به رفتار دوگانه در قبال پناه‌جویان افغان شده‌اند.

تسلط طالبان بر افغانستان، موجی از مهاجرت شهروندان این کشور را در پی داشته است. اکثر پناه‌جویان در تلاش رسیدن به اروپا هستند، اما این مسیر دشوار و حتا مرگبار است.