زنان افغانستان: گزارش طالبان به کمیته‌ی رفع تبعیض علیه زنان در سازمان ملل «دروغ آشکار» است

جنبش اعتراضی موسوم به «جنبش شنبه‌های ارغوانی» و یک نهاد حامی زنان افغانستان گزارش گروه طالبان به کمیته‌ی رفع تبعیض علیه زنان در سازمان ملل متحد ( CEDAW) را «دروغ آشکار» خوانده‌اند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی در اعلامیه‌ی که امروز (پنجشنبه، ۱۱ جوزا) منتشر کرده نوشته است که «طالبان نمی‌توانند آفتاب را با دو انگشت پنهان نموده و از ظلم و جنایتی که در برابر زنان افغانستان مرتکب شد‌ه‌اند، چشم‌پوشی نمایند.»

نهادی موسوم به «مؤسسه‌ی تقویت رفاه زنان و کودکان افغانستان» نیز به این گزارش واکنش نشان داده و آن‌را «دروغ آشکار» خوانده است.

این نهاد عکسی از گزارشی منسوب به وزارت امور خارجه‌ی طالبان به کمیته‌ی رفع تبعیض علیه زنان در سازمان ملل را منتشر کرده است.

در این گزارش محدودیت‌های وضع‌شده علیه زنان توسط طالبان توجیه شده و گفته شده است که این گروه تصامیم خود را براساس «شریعت اسلامی» اتخاذ می‌کند و خشونت علیه زنان، در تضاد با شریعت اسلامی است.

در بخش دیگری از گزارشی منسوب به طالبان آمده است که ممنوعیت آموزش زنان «موقتی» است و آن‌ها با فراهم شدن «شرایط بهتر» دوباره به مراکز آموزشی باز خواهند گشت.

تاریخ ارسال این گزارش از سوی وزارت خارجه‌ی گروه طالبان به کمیته‌ی رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد، مشخص نیست.

در اعلامیه‌ی جنبش شنبه‌های ارغوانی آمده است که بر خلاف گزارش طالبان به کمیته‌ی رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل، وضعیت زنان در زیر حاکمیت طالبان «وخیم» است.

این جنبش اعتراضی و سازمان تقویت رفاه زنان و کودکان افغانستان ادعا کرده‌اند که «در حال حاضر صدها روزنامه‌نگار زن، فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی و شهروندان عادی در زندان‌های طالبان با خطر شکنجه و تجاوز جنسی مواجه هستند».

آنان می‌گویند که «هزاران مورد از جنایات طالبان» علیه زنان را مستند کرده‌اند و از سازمان ملل و جامعه‌ی جهانی می‌خواهند که «فریب گزارش‌های دروغین طالبان را نخورند».

جنبش شنبه‌های ارغوانی و سازمان تقویت رفاه زنان و کودکان افغانستان می‌گویند که «گروه طالبان سابقه‌ی طولانی در وضع محدودیت علیه حق و آزادی‌های زنان دارند و همین اکنون زنان در حاکمیت این گروه از حق کار، تعلیم و تحصیل محروم هستند».

آنان هشدار داده‌اند در صورتی که سازمان ملل و جامعه‌ی جهانی در خصوص وضعیت زنان افغانستان اقدامات جدی انجام ندهند، فاجعه‌ی انسانی در کشور رخ خواهد داد.

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های شدید علیه زنان وضع کرده‌اند و آن‌ها را از حق آموزش و کار محروم کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل و کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان در گزارشی که به تازگی منتشر کرده‌اند، خواستار بررسی رفتارهای طالبان علیه زنان به‌عنوان «جنایت احتمالی علیه بشریت» شده‌اند.