social media

طالبان آب رود هلمند را به طرف ایران «رها کرده‌اند»

چند هفته پس از تنش میان ایران و حکومت طالبان بر سر آب هلمند، منبعی در ولایت نیمروز از رهایی آب بند کمال‌خان به طرف ایران خبر می‌دهد.

این منبع که خواست هویت‌اش فاش نشود، امروز (سه‌شنبه، ۱۶ جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفت که آب بند کجکی به بند کمال‌خان رسیده و از این‌جا به طرف ایران رها شده است.

به‌گفته‌ی منبع، با رسیدن آب بند کجکی، میزان آب بند کمال‌خان افزایش یافته است.

یک منبع محلی در هلمند می‌گوید که چند روز پیش طالبان کنترلرهای آب رود هلمند را برداشته‌اند.

به‌گفته‌ی منبع، اخیرا چند انجنیر از کابل به هلمند آمده و کنترلرها را با خودشان برده‌اند.

خبرنگار روزنامه اطلاعات روز موفق به گرفتن نظر مسئولان محلی طالبان در نیمروز و هلمند نشده است.

تنش بر سر آب هلمند میان طالبان و ایران پس از هشدار ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران بالا گرفت.

رییسی در سفرش به ولایت سیستان و بلوچستان، به طالبان هشدار داد که حق‌آبه‌ی مردم سیستان را بدهند.

در پی این هشدار، طالبان از مقام‌های ایرانی خواستند که خواست‌ شان را با «الفاظ درست» مطرح کنند. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان استدلال کرد که آب کافی در افغانستان وجود ندارد.

خبرگزاری ایرنا، رسانه‌ی دولتی ایران اما با نشر تصاویر ماهواره‌ای از میزان آب در بندهای افغانستان اعلام کرد که این تصاویر مقادیر قابل توجهی آب در بندهای کجکی و کمال‌خان را نشان می‌دهد و ادعای اخیر مقام‌های طالبان را رد می‌کند.

مقام‌های ایرانی تأکید داشتند که باید ادعای طالبان درباره‌ی نبود آب توسط هیأت فنی مشترک راست‌‌آزمایی شود. روشن نیست که چنین هیأتی طی روزهای اخیر به افغانستان سفر کرده است یا خیر.

به‌تازگی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران گفته بود که سفیر این کشور در کابل مذاکراتی خوبی با طالبان داشته است.

افغانستان و ایران برای تقسیم آب رود هلمند، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده‌ای را امضا کرده‌اند.

مقام‌های ایرانی می‌گویند که براساس این معاهده، در سال‌های آبی باید سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از افغانستان وارد ایران شود؛ اما آنان مدعی اند که ایران این مقدار آب را دریافت نمی‌کند.