اطلاعات روز

فیصله‌ی طالبان و شورای علما در اشترلی دایکندی: «گرفتن گله ممنوع است»

اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر و مدیریت حج و اوقاف طالبان در ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی همراه با شورای علمای این ولسوالی فیصله کرده‌اند که «گَله تحت هیچ نام و عنوانی جواز شرعی نداشته و گرفتن آن ممنوع می‌باشد».

براساس نسخه‌ای از این فیصله‌نامه که به روزنامه اطلاعات روز فرستاده شده، این تصمیم «جهت تسهیل ازدواج جوانان» گرفته شده است.

در این فیصله‌نامه که روز دوشنبه (۱۵ جوزا) صادر شده، آمده است که مهریه «حق مخصوص زوجه» است و در صورتی‌ که خانواده‌ی عروسی جهیزیه را تهیه کند، می‌تواند از خانواده‌ی داماد تا مبلغ ۱۲۰ هزار افغانی اخذ و آن را جزء مهریه حساب کنند.

در یکی از بندهای این فیصله‌نامه آمده است: «عناوینی مثل روی‌دیدنی، روز آخر، لباس قودغو و بخش‌خوری به کلی ممنوع می‌باشد.»

طالبان و شورای علمای ولسوالی اشترلی دایکندی فیصله کرده‌اند که مصارف «تویانه» و «ولیمه» هرچه ساده‌تر باشد و از طرف خانواده داماد پرداخت شود.

در این فیصله‌نامه همچنین آمده است که مهریه‌ی دختر باید بیش از حد معمول نباشد، براساس پول رایج کشور تعیین گردد و نه بر اساس «سکه‌ی بهار آزادی و امثال آن و اگر مهریه بیش از حد معمول یا براساس سکه‌ی بهار آزادی باشد، علما مسئولیت دارند که عقد را اجرا نکنند.

در فیصله‌نامه‌ی طالبان و شورای علمای ولسوالی اشترلی دایکندی آمده است که با آسان‌شدن شرایط ازدواج، «فراری‌دادن دختران» دیگر قابل توجیه نیست و «در صورت ارتکاب و تجاوز به حریم خانواده‌ی کسی، متجاوز مورد تعقیب قرار گرفته و ملزم به پرداخت مبلغ سه لک افغانی جریمه به خانواده‌ی دختر می‌شود».

طالبان و شورای علمای ولسوالی اشترلی دایکندی گفته‌اند که «گله و سایر موانع» بر سر راه ازدواج جوانان، مشکلات زیادی را به‌وجود آورده است. از جمله، فرار از منزل، هتک حرمت خانواده‌ها، زیر پا شدن شریعت، بلندرفتن سن ازدواج، احتمال فساد اخلاقی، احتمال ازدواج نامناسب، قرض‌دارشدن و مهاجرت.

ادارات طالبان و شورای علمای ولسوالی اشترلی دایکندی گفته‌اند که این مصوبات از تاریخ صدور قابل اجرا است و «متمرد پاسخ‌گو خواهد بود».

پیش از این ادارات طالبان و شورای علمای ولسوالی سنگ‌تخت‌و‌بندر ولایت دایکندی نیز فیصله‌ای مشابهی را صادر کرده بودند.

در آن فیصله‌نامه آمده بود که «مبلغ ۲۵۰ هزار افغانی از طرف داماد به‌عنوان بخشش جهت مصارف عروسی برای بستگان عروس پرداخت گردد».

آنان نیز فیصله کرده بودند که با فراهم‌شدن «زمینه‌ی آسان ازدواج»، فراردادن دختران «ممنوع» است و «در صورت تخطی» ۵۰۰ هزار افغانی برای پدر دختر جریمه پرداخت شود.

فرار دختران از منزل به قصد ازدواج در ولسوالی‌های مختلف ولایت دایکندی در مرکز کشور، شایع است.

مخالفت خانواده‌ها با ازدواج جوانان و گله یا شیربهای بلند از عوامل فرار دختران از منزل در این ولایت خوانده شده است.