irna

نمایندگان مجلس ایران: اگر تا سه ماه دیگر آب هلمند به سیستان نرسد فاجعه رخ می‌دهد

حدود ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران در ی بیانیه‌ی مشترک درباره‌ی حق‌آبه‌ی هیرمند/ هلمند هشدار داده‌اند که اگر تا سه ماه دیگر آب از افغانستان به ولایت سیستان و بلوچستان ایران نرسد «فاجعه انسانی» رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، این بیانیه امروز (سه‌شنبه، ۲۳ جوزا) در جلسه علنی مجلس ایران قرائت شده است.

در این بیانیه آمده است که حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند افغانستان، «حق طبیعی، بین‌المللی و تاریخی است که مستقیماً به حیات و زندگی مردم منطقه ارتباط عمیق دارد».

این بیانیه افزوده است که هرگونه ممانعت از اجرای این حق‌آبه نقض حقوق ملت ایران و مخالف قوانین بین‌المللی است.

نمایندگان مجلس ایران در این بیانیه هشدار داده‌اند: «اکنون شرایط برای مردم سیستان به حدی دشوار است که اگر تا سه ماه دیگر آب به منطقه نرسد باید منتظر فاجعه انسانی در شرق کشور بود.»
به‌گفته‌ی آنان، تبعات خشکی تالاب هامون متوجه کل منطقه و افغانستان است.

امضاکنندگان این بیانیه از طالبان خواسته‌اند که هرچه‌زودتر به آزادسازی آب به سوی ایران اقدام کنند.

در بیانیه‌ی آنان آمده است: «از حاکمان کشور برادر و مسلمان افغانستان که می‌دانند چند میلیون افغانستانی مهاجر مهمان جمهوری اسلامی هستند، انتظار می‌رود به جای به‌کارگیری ادبیات نامناسب و غیردیپلماتیک هرچه زودتر نسبت به رهاسازی آب به سوی کشور عزیزمان اقدام کنند و نگذارند روابط دیرینه دو کشور برادر و همسایه بیش از این خدشه‌دار شود.»

طالبان تا اکنون به این بیانیه واکنش نشان نداده‌اند.

افغانستان و ایران برای تقسیم آب رود هیرمند، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده‌ای را امضا کرده‌اند.

مقام‌های ایرانی می‌گویند که براساس این معاهده، در سال‌های آبی باید سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از افغانستان وارد ایران شود؛ اما آنان مدعی اند که ایران این مقدار آب را دریافت نمی‌کند.

اخیرا تنش بر سر آب هلمند میان طالبان و ایران پس از هشدار ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران بالا گرفت.

رییسی در سفرش به سیستان و بلوچستان به طالبان هشدار داد که حق‌آبه‌ی مردم سیستان را بدهند.

در پی این هشدار، طالبان از ایران خواستند که خواست‌اش را با «الفاظ درست» مطرح کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان استدلال کرد که آب کافی در افغانستان وجود ندارد.

ایران اما با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از میزان آب در بندهای افغانستان می‌گوید که این تصاویر مقادیر قابل توجهی آب در بندهای کجکی و کمال‌خان را نشان می‌دهد و ادعای اخیر مقام‌های طالبان را رد می‌کند.