منطقه‌ی پنگانی ولسوالی دشت‌قلعه ولایت تخار

منابع: طالبان ۳۲۰ عضو مسلح «تی‌تی‌پی» را در ولسوالی دشت‌قلعه تخار جابجا کرده‌اند

منابع محلی در ولایت تخار در شمال‌شرق کشور می‌گویند که طالبان در حدود ۳۲۰ عضو مسلح تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) را در ولسوالی دشت‌قلعه این ولایت جابجا کرده‌اند.

دست‌کم سه منبع در صحبت با روزنامه اطلاعات روز مدعی شدند که این تعداد جنگ‌جویان طالبان پاکستانی پس از سفر اخیر سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله‌ی طالبان به ولایت تخار، در این ولایت جابجا شده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، ۳۲۰ نفر از اعضای تحریک طالبان پاکستانی مجهز با سلاح‌های سبک و سنگین ابتدا در ساحه‌ی «کندک روسا» در نزدیکی پل کوکچه ولسوالی خواجه‌غار جابجا و پس از آن به روستای «قم‌قشلاق» در منطقه «پنگانی» ولسوالی دشت‌قلعه منتقل شده‌اند.

یک منبع محلی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، گفت که حوالی ساعت ۱۱:۰۰ روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری در حدود ده موتر مملو از افراد مسلح از سوی طالبان در مکتب «پنگانی» جابجا شده‌اند. به‌گفته‌ی این منبع، این افراد به مردم محل اجازه‌ی نزدیک‌شدن را نمی‌دهند.

یکی دیگر از این منابع همچنین مدعی شد که این افراد زیر نام باشندگان ارزگان در تخار جابجا شده‌اند و به‌زودی خانواده‌های‌شان نیز از ولایت خوست و پاکستان به تخار منتقل خواهند شد.

با این حال، مبین صافی، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در ولایت تخار ادعای جابجایی اعضای تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) را در این ولایت رد کرده است.

حدود دو هفته قبل رانا ثناالله، وزیر امور داخله‌ی پاکستان در گفت‌وگو با بخش اردوی صدای امریکا گفت که طالبان افغانستان به اسلام‌آباد پیشنهاد کرده‌اند تا اعضای تحریک طالبان پاکستانی را از مناطق مرزی دیورند به سایر مناطق افغانستان انتقال دهند.

او هدف از این پیشنهاد را جلوگیری از دسترسی اعضای مسلح طالبان پاکستانی به مناطق مرزی افغانستان و پاکستان عنوان کرده، اما روشن نکرده بود که اسلام‌آباد چه پاسخی به پیشنهاد طالبان داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در آن زمان ابراز بی‌خبری کرده بود، اما اخیرا به طلوع‌نیوز تأیید کرده است که این افراد «بر بنیاد منافع مشترک افغانستان و پاکستان به بخش‌های مرکزی، جنوبی و شمالی افغانستان» منتقل خواهند شد.

تصمیم جابجایی اعضای تحریک طالبان پاکستانی در شمال افغانستان واکنش‌های جریان‌های سیاسی و نظامی مخالف طالبان را در پی داشته است.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» این اقدام طالبان را تلاشی برای «تبدیل کردن شمال افغانستان به لانه‌ی امن تروریستان» و «تغییر دموگرافی [ساختار جمعیتی]» عنوان کرده است.

این شورا همچنین گفته است که این اقدام طالبان کشور را با «خطرات عمیق بحران داخلی و خارجی تا سرحد تمایل به تجزیه و بسترسازی به فعالیت‌های مصئون تروریستی» مواجه می‌کند.

«جبهه مقاومت» به رهبری احمد مسعود گفته است که این اقدام طالبان مسائل امنیتی را تشدید و بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی را هم در افغانستان و هم در منطقه افزایش می‌دهد.

«جبهه آزادی» گزارش‌ها در مورد انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستانی به شمال کشور را «نیرنگ بزرگ» و «اقدام خطرناک» از سوی طالبان دانسته و گفته است: «ما به این باوریم که تغییر بافتار جمعیتی شمال کشور، تخم نفاق، تندروی و تروریسم را برای ابد در سرزمین ما می‌کارد.»