شبکه‌های اجتماعی

کارمندان رسانه‌ای زن در بلخ: مصونیت شغلی نداریم و از فقر اقتصادی نیز رنج می‌بریم

کارمندان رسانه‌ای زن در بلخ می‌گویند که مصونیت شغلی ندارند و از فقر اقتصادی نیز رنج می‌برند.

آنان امروز (شنبه، ۲۷ جوزا) با نشر یک نامه‌ای عنوانی حکومت طالبان، سازمان ملل متحد و نهادهای حامی رسانه‌ها، درباره‌ی افزایش محدودیت‌ها بر کار خبرنگاران زن و زنان کارمند در رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

محدودیت پوشش بانوان در رسانه‌ها، جداسازی محل کار کارمندان زن از کارمندان مرد در نهادهای رسانه‌ای و همچنین عدم علاقه‌ی مسئولان طالبان به مصاحبه با گزارشگران زن از جمله فشارها بر خبرنگاران و کارمندان زن رسانه‌ها در بلخ گفته شده است.

خبرنگاران زن در بلخ گفته‌اند که محدودیت در هر ولایت‌ متفاوت است. به‌گفته‌ی آنان، براساس مقررات طالبان در بلخ، بانوان شنونده نیز مکلف شدند که به برنامه‌هایی زنگ بزنند که گرداننده‌ی آن‌ها زن باشند.

در اعلامیه‌ی کارمندان رسانه‌ای زن آمده است: «به‌باور ما بانوان خبرنگار، این خود نشانه‌ی دیگر از تبعیض جنسیتی است.»

آنان درخواست کرده که نهادهای ملی و جهانی در راستای حمایت از بانوان شاغل در رسانه‌ها تدابیر مؤثر را روی دست بگیرند.

در اعلامیه‌ی این بانوان آمده است: «در حال حاضر ما بانوان خبرنگار مصونیت شغلی نداریم و از فقر اقتصادی نیز رنج می‌بریم. بنابراین، خواهش ما از نهادهای ملی و جهانی حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها این است تا برای دادخواهی مؤثر از ما گام گذاشته و حکومت سرپرست را متوجه موارد مندرج در قانون رسانه‌های همگانی سازند که به اساس آن فعالیت بدون محدودیت برای بانوان و آقایان در رسانه‌ها فراهم شده است.»

این زنان افزوده که مخالف حجاب نیستند، اما وضع محدودیت به جرم جنسیت را تحمل نمی‌کنند.

در برخی از ولایت‌های کشور طالبان خبرنگاران را از کار در رسانه‌ها منع کرده‌اند.

در کابل مجریان و مهمانان زن تلویزیون‌ها با ماسک ظاهر می‌شوند.