UN_HRC

دیدبان حقوق بشر: زنان افغانستان برای حقوق اساسی همه و آینده‌ی برابر می‌جنگند

فرشته عباسی، پژوهشگر بخش افغانستان در دیدبان حقوق بشر در نشست شورای حقوق بشر گفت که زنان در افغانستان مدافعان خط مقدم حقوق بشر هستند و نه تنها برای حقوق خود بلکه برای حقوق اساسی همه و آینده‌ی برابر می‌جنگند.

او افزود که دید‌بان حقوق بشر از دولت‌ها می‌خواهد که به ابراز خشم جمعی‌شان از نادیده گرفته‌شدن حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان ادامه دهند و از زنان معترض که شعار «نان، کار و آزادی» را سر می‎‌دهند، حمایت کنند.

عباسی در سخنان خود گفت که هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که در آن حقوق اولیه‌ی انسانی زنان و دختران محدودتر از افغانستان باشد.

او بیان کرد که در سال ۲۰۲۳ نیز افغانستان تنها کشوری است که زنان و دختران به مکاتب و دانشگاه‌ها دسترسی ندارند.

عباسی تأکید کرد که آخرین تصمیمات طالبان، حقوق زنان و دختران در تمام عرصه‌ها را نقض می‌کند.

به‌گفته‌ی او، محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران، اکنون عامل اصلی کمک‌کننده به بحران انسانی افغانستان است که بر کل جمعیت تأثیر می‌گذارد.

عباسی گفت که مسئولیت عواقب تصمیمات طالبان به رهبری این گروه است.

نشست شورای حقوق بشر درباره‌ی وضعیت زنان و دختران افغانستان در جنوا امروز برگزار شد.

در این نشست ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تلاش برای پایان محرومیت دختران و زنان افغانستان از حقوق شان شد.

او گفت: «ضروری است که نگاه مان را دور نکنیم. ما باید تمام تلاش خود را برای مقابله با محرومیت شدید از حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان و پایان‌دادن به آن انجام دهیم.»

شهرزاد اکبر، مدیر اجرایی نهاد رواداری در نشست امروز گفت که طالبان افغانستان را به گورستان دسته‌جمعی رویاها و توانمندی‌های زنان و دختران افغانستان تبدیل کرده‌اند.

دوروتی استرادا، رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران هم در نشست شورای حقوق بشر گفت که تدابیر اتخاذشده «برای حذف زنان و دختران از زندگی عمومی و محرومیت از حقوق انسانی‌شان تشدید یافته است».

نصیراحمد اندیشه، نماینده‌ی افغانستان در جنوا هم در سخنان خود گفت که طالبان آشکارا اصول نظام هنجاری بین‌المللی را که در ۷۵ سال گذشته ساخته شده است، به چالش می‌کشند.