رییس جمهور قزاقستان در نشست شانگهای: در برابر جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی مبارزه‌ی مشترک شود‌

اطلاعات روز: نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای دیروز در قزاقستان آغاز شد. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت در این نشست به نمایندگی از افغانستان اشتراک کرده است. نورسلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان در مراسم گشایش این نشست گفت، در برابر جدایی‌طلبی، افراط‌گرایی و تروریزم مبارزه‌ی مشترک شود.

او افزود که سازمان همکاری‌های شانگهای بیش‌تر از هر زمانی برای ثبات و حل منازعات ارضی میان کشورهای عضو تلاش کند. گسترش روابط و همکاری‌ها در بخش‌های امنیتی، اقتصادی، تجارتی و بررسی چالش‌های امنیتی در منطقه، محور اصلی گفت‌وگوهای این نشست را تشکیل می‌دهد.

پیش از این نشست، رییس اجرایی در دیدار با مقام‌های ازبکستان روی تقویت روابط تأکید نمود. در این دیدار، ادامه‌ی روابط تجارتی میان دو کشور، واردات برق از ازبکستان و تطبیق همه‌جانبه‌ی توافق‌های گذشته در زمینه‌ی همکاری‌های اقتصادی و جست‌وجوی راه‌های جدید همکاری میان افغانستان و ازبکستان مورد بحث قرار گرفت.

رییس اجرایی همراه یک هیأت بلند‌پایه‌ی دولتی دو روز پیش برای شرکت در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای به قزاقستان رفت. عبدالله پس از رسیدن به آستانه با نخست‌وزیر قرغیزستان دیدار کرد. در این ملاقات، روی نیازمندی‌های مشترک و تقویت بیش‌تر همکاری‌های منطقه‌‌ای گفت‌و‌گو شد.

سازمان همکاری‌های شانگهای در بیست و ششم آپریل سال 1996 میلادی ایجاد شد و در حال حاضر شش عضو دایمی دارد. چین، قزاقستان، قرغیزستان، روسیه، تاجکستان و ازبکستان اعضای دایمی این سازمان اند. افغانستان، پاکستان، هند، ایران و منگولیا به عنوان عضو ناظر در این سازمان اشتراک می‌کنند.