«شورای مقاومت»: سازمان ملل زمینه‌ی بازگشت حاکمیت قانون و مردم‌سالاری را در افغانستان فراهم کند

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در آستانه‌ی برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، با ارسال یک نامه‌ی سرگشاده به این شورا و دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار اعاده‌ی حاکمیت قانون و مردم‌سالاری در کشور شده است.

در این نامه که امروز (چهارشنبه، ۳۱ جوزا) منتشر شده، آمده است که این شورا امیدوار است که سازمان ملل «اقدامات مؤثر»ی را برای حل بحران، اعاده‌‎ی حاکمیت قانون، بازگشت مردم‌سالاری و مبنا قرارگرفتن اداره‌ی جمعی در تشکیل نظام سیاسی آینده‌ی افغانستان اتخاذ کند.

اعضای این شورا که متشکل از رهبران سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان است، از توجه سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان به مسائل افغانستان قدردانی کرده‌اند و بر افزایش نقش سازمان ملل متحد برای حل بحران کشور تأکید کرده‌اند.

«شورای مقاومت» در این نامه‌ی سرگشاده خواسته است که از به رسمیت‌شناسی طالبان توسط سازمان ملل متحد و کشورهای جهان همچنان خودداری شود.

این شورا ادعا کرده است که ارتباط طالبان با بیش از بیست‌ودو گروه تروریستی و جابه‌جایی اعضای تی‌تی‌پی در شمال و شمال‌شرق افغانستان تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان است و به‌ همین دلیل «هرگونه تعامل با این گروه تقویت تروریسم و هراس‌افگنی» است.

«شورای مقاومت» تأکید کرده است که «انتظار تغییر از طالبان توقع بی‌جا است» و این گروه در نزدیک به دو سال گذشته نشان داده‌ که «ظرفیت تعامل و سازگاری با نظم جهانی و ارزش‌های اسلامی و انسانی مردم افغانستان را ندارد».

این شورا گفته است که «طرح صلح» آنان می‌تواند «راهگشای فصل نوین از بازگشت مردم‌سالاری و معالجه‌ی بن‌بست و خلای مشروعیت فعلی در کشور باشد» و خواستار توجه شورای امنیت سازمان ملل متحد به این طرح شده است.

«شورای مقاومت» گفته است که به حل معضل افغانستان از طریق گفت‌وگو باورمند است و به روند سیاسی تحت مدیریت سازمان ملل که منجر به تغییر وضعیت و حکومت برخاسته از اراده‌ی مردم شود، احترام می‌گذارد.

در نامه‌ی سرگشاده‌ی «شورای مقاومت» آمده است که آنان وضعیت فعلی افغانستان تحت حاکمیت طالبان را به‌عنوان «آپارتاید جنسیتی» و «جنایت ضدبشری» می‌دانند و از سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان می‌خواهند که برای تغییر این وضعیت، اقدامات عملی بازدارنده را روی دست گیرند.

در بخشی از نامه‌ی سرگشاده‌ی این شورا آمده است که «طالبان دارای تفکر یکسان افراطی اند و تقسیم آنان به طالبان تندرو و میانه‌رو اغواگری است» و این تقسیم‌بندی هیچ تغییری در وضعیت آنان و افغانستان ایجاد نمی‌کند.

«شورای مقاومت» از سازمان ملل متحد خواسته است که این شورا را «به مثابه‌ی چتر واحد سیاسی» و «به‌عنوان طرف اصلی قضیه‌ی افغانستان» در نشست‌های در مورد افغانستان فرصت حضور دهد و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ی طالبان از کمک‌های بشردوستانه، روند توزیع این کمک‌ها را نیز بازنگری کند.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل ساعت ۶:۳۰ دقیقه‌ی عصر امروز به وقت کابل، نشستی را در مورد وضعیت افغانستان در نیویارک برگزار کند.

رزا اوتنبایوا، فرستاده‌ی ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما از جمله‌ی سخنرانان این نشست هستند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که اخیرا تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که طالبان به سیاست‌های «مستبدانه‌ی پشتون‌محور» و حذف سال‌های ۱۹۹۰ شان بازگشته‌اند.

این تیم در بخشی از گزارش خود گفته بود نشانه‌هایی وجود دارد که القاعده در حال احیای مجدد توانایی عملیاتی خود است و تحریک طالبان پاکستان هم به حمایت طالبان افغانستان حملات‌اش ‌را در داخل پاکستان انجام می‌دهد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی عمومی حکومت سرپرست طالبان این گزارش را دور از واقعیت خواند و رد کرد.