اقدام تازه برای تولید برق از گاز شمال کشور

اطلاعات روز: برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در مورد تولید برق از گاز شمال کشور در شهر ابوظبی امارت متحده‌ی عربی نشستی برگزار شده است. این نشست به‌تازگی زیر نام «تبدیل گاز به انرژی» توسط اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا برگزار شده که در آن نمایندگان وزارت معادن و پترولیم و شرکت برشنا نیز حضور داشته‌اند.

اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که اين نشست برای جلب سرمايه‌گذاران خارجى در بخش زيربناهاى گاز طبيعى شمال افغانستان، به‌ویژه در زمينه‌ی تصفيه‌ی گاز و توليد انرژى از طريق گاز مايع برگزار شده بود. بر اساس این خبرنامه، این کار برای رفع نیازمندی برق شهروندان افغانستان صورت می‌گیرد.

به نقل از پژواک‌، پروژه‌ی انکشاف گاز شبرغان یک پروژه‌ی چهار‌ساله به‌ ارزش ١٢٥میلیون دالر است که توسط اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا تمویل می‌شود. نهاد مذکور هدف این پروژه را جلب و تشویق سرمایه‌گذاری در سکتور انرژی شبرغان از طریق بازسازی سه چاه گاز عنوان کرده است.

راه‌اندازی یک سروی برای تصدیق کمیت، کیفیت و فشار ذخایر گاز، دریافت کمک برای آغاز پروژه و چگونگی طرح، اعمار و بهره‌برداری یک فابریکه‌ی پروسس گاز و هم‌چنان یک کارخانه‌ی تولید برق ٢٠٠ میگاواتی در نزدیکی شهر مزار شریف، هدف دیگر این پروژه گفته شده است.

در همین حال، مقام‌هاى وزارت معادن و پتروليم گفته‌اند، بر اساس تحقیقات و عکس‌برداری‌های زمین‌شناسان امریکایی، حدود سه تریلیون متر مکعب گاز‌ در شمال کشور وجود دارد. به گفته‌ی آنان، هم اکنون معدن‌های خواجه گوگردک، جرقدون و يتيم تاق در جوزجان فعال اند.

گفته می‌شود که گاز حاصله از این معادن، تنها در قسمت‌هایی از جوزجان و در فابریکه‌ی تولید کود در شهرک «کود و برق» در ولایت بلخ استفاده می‌شود. بر اساس معلومات این وزارت، از ۳۰ حلقه چاه گاز فعال در جوزجان، روزانه ۴۰۰ هزار مترمکعب گاز استخراج می‌شود.